עמוד:104

דיון 17 שלומי התקבל לעבודה כבודק תוכנה . מנהל כוח האדם סיפר לו שבחברה יש שני צוותים העוסקים בבדיקת תוכנה , והשכר של כל עובד נקבע על ידי ראש הצוות שלו . לפניכם המשכורות ( בשקלים ) של העובדים בכל צוות . צוות 6 , 000 , 8 , 000 , 12 , 000 , 10 , 000 , 8 , 000 , 4 , 000 : 1 צוות 5 , 000 , 5 , 000 , 23 , 000 , 5 , 000 , 5 , 000 , 5 , 000 : 2 א . בכל צוות מצאו את המשכורת הממוצעת לעובד , את המשכורת החציונית ואת השכיח . ב . במה המשכורות בשני הצוותים דומות ובמה הן שונות ? ג . מנהל כוח האדם טען שאין זה משנה באיזה צוות ישתלב שלומי , כי המשכורת הממוצעת שווה בשני הצוותים . מה דעתכם ? ד . איזה מדד מרכז ( השכיח , החציון או הממוצע ) מאפיין לדעתכם טוב יותר את המשכורות בכל אחד מהצוותים ? הסבירו . כאשר באוסף נתונים יש מספר קטן של ערכים קיצוניים השונים מאוד מיתר ערכי הקבוצה , הממוצע אינו משמש מדד מרכז משמעותי . השכיח משמש מדד מרכז משמעותי רק כאשר שכיחותו גדולה במידה ניכרת מהשכיחויות של שאר ערכי הקבוצה . כאשר שכיחותו קרובה לשכיחויות של שאר הערכים בקבוצה , השכיח אינו מדד מרכז משמעותי . דוגמה בשיעור התעמלות סיכמו את מספר הקליעות לסל של שבעת התלמידים שהשתתפו במשחק האחרון . איזה מדד מרכז מאפיין בצורה משמעותית את יכולת הקליעה לסל של שבעת התלמידים ? הנתונים שהתקבלו : 3 , 4 , 4 , 5 , 6 , 8 , 33 הממוצע 9 : החציון : 5 השכיח : 4 תלמיד אחד בלבד קלע לסל 33 פעמים , ולכן הממוצע , ( 9 ) המושפע מהערך הגבוה , ( 33 ) אינו מייצג את יכולת הקליעה לסל של שבעת התלמידים , שהרי רובם קלעו לסל פחות 9–מ פעמים במהלך המשחק . שני תלמידים בלבד קלעו 4 פעמים לסל במהלך המשחק , ולכן השכיח ( 4 ) אינו מייצג את יכולת הקליעה לסל של שבעת התלמידים . במקרה זה החציון ( 5 ) הוא מדד המאפיין טוב יותר את יכולת הקליעה לסל של שבעת התלמידים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר