עמוד:5

א . ניסוי ותוצאה * מה נלמד ? ניסוי ותוצאותיו תוצאה יסודית , תוצאה מורכבת תוצאה ודאית , תוצאה בלתי אפשרית , תוצאה אפשרית הסתברות של תוצאה בניסוי השוואה בין הסתברויות של תוצאות שונות לא פעם בחיי היומיום עלינו לקבל החלטות בלי שיש בידינו מידע מוצק שאפשר להתבסס עליו , ואנחנו נאלצים להסתמך על הערכת הסיכויים לאירועים שונים . דוגמה יואל יוצא מביתו למשך שעה אחת , ועליו להחליט אם להצטייד במטרייתו או להשאירה בבית . יואל מנסה להעריך אם י רד גשם או לא . הוא שוקל את המידע שבידיו : העונה היא חורף , השמים מעוננים מאוד , והחזאי הודיע שצפוי גשם בחלק משעות היום . מידע זה אינו מספיק כדי לקבוע בוודאות אם בשעה הקרובה י רד גשם או לא , אך הוא מאפשר להעריך שהסיכוי לכך גבוה , וכדאי להצטייד במטרייה . הסתברות היא התחום המתמטי העוסק בשאלות של הערכת סיכויים וסיכונים בתנאים שיש בהם מקריות ואי–ודאות . דיון 1 בכל סעיף מתואר ניסוי . פרטו אילו תוצאות יכולות להתקבל בניסוי . א . מסובבים סביבון חנוכה שעל פאותיו רשומות האותיות נ , ג , ה , פ . ב . בשק יש 8 כדורים הממוספרים 1–מ עד . 8 בלי להסתכל מוציאים מהשק כדור אחד . ג . מסובבים מחוג על עיגול . ( ראו איור ( . ד . מטילים קוביית משחק רגילה . ה . מטילים מטבע . * המונח "תוצאה" בפרק זה מקביל למונח המקובל "מאורע . " הסתברות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר