עמוד:96

ד . תרגילי שרשרת ) עמודים ) 143-136 עד כה עסקו התלמידים בתרגילים שבהם מופיע סימן פעולה אחד – חיבור או חיסור . ביחידה זו הם עוסקים בתרגילי שרשרת – תרגילים שבהם מופיעים כמה סימני פעולה , כך שנוצרת סדרה ( שרשרת ) של פעולות הבאות בזו אחר זו . תרגילי השרשרת נלמדים בעזרת סיטואציות משמעותיות – סיטואציה של משחק עם רווח והפסד , סיטואציה של רכבת שנוסעים עולים אליה ויורדים ממנה , וסיטואציה של ירידה ועלייה במדרגות . בשלב הזה התלמידים פותרים כל תרגיל לפי הסדר ואינם עוסקים בחוקי פעולות . כמה פעילויות ביחידה עוסקות ב'תובנה מספרית' - השוואה בין תוצאה של תרגיל שרשרת לבין המספר הראשון בתרגיל ללא ביצוע החישובים . עמודים 139-136 פעילות 1 עם המורה ) עמודים - ) 137-136 אפשר להתחיל פעילות זו בהנחיית המורה ולבקש מהתלמידים להמשיך באופן עצמאי . הסיטואציה הסיפורית מתאימה לתרגיל שרשרת שיש בו שתי פעולות . חשוב לוודא שהתלמידים מבינים את הקשר בין הסיטואציה לבין התרגיל הפורמלי . שימו לב : כיוון הכתיבה עלול לעורר קושי . הסיטואציה מוצגת בטבלה מימין לשמאל כי זהו כיוון הכתיבה בעברית . לעומת זאת , את התרגיל כותבים משמאל לימין . כדאי להראות לתלמידים במפורש היכן מתחילה הסיטואציה , והיכן מתחיל התרגיל . פעילות 2 עם המורה ) עמוד ) 138 היא המשך של פעילות . 1 פעילות זו היא פעילות פתוחה שיש לה פתרונות מרובים : . 2 לרתם היו בבקר 10 כרטיסים . בסוף יום הלמודים היו לו 14 כרטיסים . איך זה קרה ? מצאו אפשרויות שונות . כדאי לדון על הפתרונות השונים ולבדוק מצבים שונים . לדוגמה : דיון - האם ייתכן שרותם הפסיד בשתי ההפסקות ? מדוע ? - האם ייתכן שרותם הפסיד והרוויח אותו מספר כרטיסים ? מדוע ? - האם ייתכן שרותם הפסיד בהפסקה אחת יותר משהרוויח בהפסקה האחרת ? מדוע ? פעילויות דומות לפעילות זו הן פעילויות 10 - ו 9 בעמוד . 142 פעילויות נוספות מומלצות אבזרים לפעילויות : כמות גדולה של עצמים כגון דסקיות , מהדקים וכדומה הדסקיות או המהדקים מייצגים את העצמים המתוארים בסיפור של המורה . את התשובה לשאלה הילדים מוצאים באמצעות הפעולות שהם מבצעים בעצמים , בלי לחשב את שלבי הביניים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר