עמוד:86

פעילות 15 ) עמודים ) 118-116 היא פעילות יישום מחיי היום - יום העוסקת בקניית צעצועים . במארז האבזרים מצורפות מדבקות שמתאימות לפעילות ( כך שהילדים אינם צריכים לכתוב את שמות הצעצועים . ( את הפעילות בסעיפים ה-ו אפשר " לביים : " לתת לתלמידים מטבעות בסך 16 שקלים ולשאול מה הם יכולים לקנות ומה אינם יכולים לקנות . ( אפשר גם לערוך פעילות דומה עם מספר אחר גדול מ ( . 16 - שימו לב שבסעיפים ה-ו אפשר להתאים תרגילים שונים ולאו דווקא את התרגילים הישירים . העיקר הוא שבסעיף ה השלם יהיה 16 ואילו מחיר הצעצוע יהיה אחד החלקים , ושבסעיף ו מחיר הצעצוע יהיה השלם ו 16 - יהיה אחד החלקים . שימו לב : בסעיפים אלו כל שורה בטבלה עומדת בפני עצמה . כלומר , לרון יש תמיד 16 שקלים ולא הסכום שנשאר לאחר קניית הצעצוע בשורה הקודמת . בסעיף ז עוסקים שוב בנושא ' עודף . ' בדיון שלפני סעיף ז דנים בבחירת המטבעות המתאימים לקניית טיל או סביבון . כדאי לוודא שהתלמידים מבינים שכאשר עורכים קנייה ואין סכום מדויק , משלמים סכום גדול יותר אבל לא תמיד משתמשים בכל המטבעות שברשותנו . לדוגמה , כדי לקנות טיל 13 ) שקלים ) אשתמש במטבע של 5 שקלים ובמטבע של 10 שקלים , ואילו כדי לקנות סביבון אשתמש רק במטבע של 10 שקלים ( או בשני מטבעות של 5 שקלים . ( גם כאן יש לקבל תרגילים שונים המתאימים לחישוב העודף . פעילויות 17 - ו 16 ) עמודים ) 120-119 עוסקות בתרגילים שיש ביניהם קשר . בפעילות 16 מומלץ לקיים דיון על הקשר בין המשוואות . לרבים מהתלמידים קשה יותר למצוא קשר בין תרגילי חיסור מאשר למצוא קשר בין תרגילי חיבור , אולם כאשר מסתכלים על סדרה של משוואות , אפשר לבודד כל מספר בתרגיל ולראות כיצד הוא משתנה לאורך הסדרה : המספר הראשון נשאר אותו הדבר , המספר האחרון קט ֵ ן ב 1 - מתרגיל לתרגיל , ומה קורה למספר השני ? אפשר לפתור את המשוואות הראשונות , לזהות שהמספר השני גדל ב 1 - מתרגיל לתרגיל ולהיעזר במסקנה זו להמשך . בפעילות 17 אתגר מופיעים גם תרגילים שיש בהם ' שבירת עשרת . ' הכוונה היא שהתלמידים יפתרו אותם בעזרת התרגיל הפתור והבנת הקשר בין התרגילים ולא באופן ישיר . בפעילות 18 התלמידים משלימים תרגילים כרצונם . תלמידים מתקדמים יכולים להשלים גם תרגילים שעדיין לא נלמדו . לתלמידים מתקשים ניתן להציע לבדוק אם המספר הנתון הוא שלם או חלק ולבנות אותו בדסקיות על פסים או ' לצייר בקיצור . ' אם המספר הנתון הוא חלק ) סעיפים א , ב ו , ) ד - יש להוסיף לו דסקיות בצבע אחר , וכך למצוא מהו החלק האחר ומהו השלם . אם המספר הנתון הוא השלם ) סעיף ג , ) אפשר לשנות צבע של כמה מהדסקיות , וכך למצוא את שני החלקים שלו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר