עמוד:79

בפעילות 2 ) עמוד ) 99 פותרים תרגילים שבהם השלם הוא בדיוק . 15 כדאי לשאול : באיזה תרגיל לא צריך לצייר את הדסקיות על הפס כאשר פותרים בעזרת ' ציור בקיצור ? ' ( סעיף ג , ( 15 – 5 = __ בעמוד 100 עם המורה מוצגת חנות הגלידה של מטילדה . זוהי פעילות יישום מחיי היום - יום שכדאי לעסוק בה בכיתה לפני שנותנים לתלמידים לעסוק בפעילות . 3 בפעילות זו עוסקים בקבלת עודף . זהו אמנם נושא מחיי היום - יום אולם יש תלמידים המתקשים בו . הרעיון שניתן להשתמש במטבעות בסכום שאינו מדויק אך הוא גדול יותר ממחיר המוצר , ושבמקום לפרוט מטבע למטבעות אחרים לפני התשלום ניתן לקבל את ההפרש בין הסכומים , הוא רעיון לא קל עבור מקצת התלמידים . בנוסף , מקובל להיעזר בתרגיל חיסור לחישוב עודף , אולם משמעות החיסור כאן שונה ממשמעות ההורדה המוכרת לתלמידים . גם לאייל וגם לאיילת יש 15 שקלים , אולם המטבעות שלהם שונים . אייל יכול לשלם סכום מדויק של 12 שקלים עבור הגלידה - מטבע של 10 שקלים ושני מטבעות של שקל אחד , ואז יישארו בארנקו 3 שקלים . לעומתו , איילת תיתן למוכרת מטילדה מטבע של 10 שקלים ומטבע של 5 שקלים ותקבל עודף של 3 שקלים . גם כאן כדאי לאפשר לתלמידים להעלות בעצמם רעיונות כיצד תשלם איילת , ורק לאחר מכן להציג את רעיון העודף במפורש . התרגיל הישיר המתאים לחישוב העודף הוא : , 15 – 12 = 3 אולם יהיו תלמידים שיעדיפו להתאים למצב משוואת חיבור : . 12 + 3 = 15 מומלץ לקיים את הדיון המוצע בפעילות ולדון במיוחד על מצבים שבהם מקבלים עודף . למשל , במקרה של קניית גלידה שעולה 7 שקלים או 8 שקלים : כיצד כל ילד ישלם עבור הגלידה ? כמה עודף יקבל ? ( במקרים אלה שני הילדים ישלמו באותה הדרך – במטבע של ( . 10 לאחר הדיון , התלמידים יכולים לתרגל סיטואציות דומות בפעילות 3 ) עמוד . ) 101 בפעילות 4 ) עמוד ) 102 יש ' מעגלי קסם : ' יוצאים ממספר לשתי דרכים שונות . בכל דרך מבצעים שתי פעולות עם מספרים שונים ומגיעים אל אותה התוצאה . בסעיף א – ' יוצאים' מהמספר 'ו 11 מגיעים' אל המספר . 2

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר