עמוד:74

דוגמה ל'ציור בקיצור' של תרגיל חיבור שבו אחד החלקים הוא : 5 שימו לב , כמו בדסקיות על פסים , מציירים את שני החלקים זה מתחת לזה . את הצירוף של שני החלקים מבצעים בדמיון . בדוגמה כאן הדגשנו בצבע כהה את המספר , 5 כדי להבדיל בין שני המספרים שבתרגיל . ב'ציור בקיצור' איננו משתמשים בשני צבעים כמו בדסקיות , אלא צובעים את אחד החלקים , והחלק השני נשאר לבן . ילדים שהבינו את ההקבלה בין הציור לעבודה באבזרים אינם חייבים לצבוע את אחד החלקים . דוגמה ל'ציור בקיצור' של תרגיל חיסור שבו אחד החלקים הוא : 15 שימו לב , בדסקיות על פסים בתרגיל חיסור , מייצגים תחילה את המספר הראשון בתרגיל בצבע אחד , ולאחר מכן הופכים דסקיות בכמות המתאימה למספר השני בתרגיל . גם כאן , מציירים תחילה את המספר , 19 מזהים בתוכו את 4 ( במקום הנוח ביותר , כאן – הדסקיות הבודדות ) ומדגישים אותם בצבע כהה . תוצאת התרגיל אינה מודגשת בצבע . ( תלמידים שרגילים להסתיר דסקיות כשהם פותרים תרגילי חיסור , יכולים כאן לסמן קו על 4 הדסקיות ( . הערה : ה'ציור בקיצור' הוא כלי עזר לתלמיד ולכן יש לגלות גמישות לדרכים ולסגנונות שונים . למשל , יש ילדים שמעדיפים להקיף או למחוק בקו או באיקס את החלק שמחסרים במקום לצבוע אותו . יש ילדים שמציירים את חלקי המספר במפוזר או דווקא בשורה אחת , ולא עשר ומתחתיו השאר ( ראו דוגמאות למטה . ( עם זאת , כן חשוב להקפיד על שימוש נכון בחלקי המספר . לדוגמה , כאשר התלמידים מציירים את , 17 חשוב להדריך אותם להשתמש בפס , 10 בפס 5 וב 2 - עיגולים ( ולא , למשל , בפס 10 וב 7 - עיגולים . ( דוגמאות ל'ציור בקיצור' של ילדים שונים : בפעילות 2 ) עמוד ) 93 התלמידים פותרים תרגילים בעזרת ' ציור בקיצור . ' ליד כל תרגיל יש מקום פנוי לציור . בשלב הזה רצוי שגם תלמידים שיודעים לפתור את התרגילים האלה בעל - פה יתנסו ב'ציור בקיצור' של מקצת התרגילים , כדי שידעו כיצד להשתמש בו ויוכלו להיעזר בו בפתרון תרגילים אחרים שיהיו להם קשים יותר . ( לאחר מכן אין צורך לדרוש זאת מהם ( .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר