עמוד:43

בסעיף א - לכל הכפתורים השייכים לקבוצה יש שני מאפיינים משותפים : יש בהם 2 חורים וצבעם צהוב . איזה כפתור הכי מתאים לקבוצה הזאת ? הכפתור הצהוב שצורתו משולש הוא בעל שני המאפיינים המשותפים לקבוצה - צבעו צהוב ויש בו 2 חורים - ולכן הוא המתאים ביותר לקבוצה . בסעיף ב - בכל הכפתורים השייכים לקבוצה יש 2 חורים וצורת הכפתורים היא מעוין . הכפתור הכחול בעל שני החורים שצורתו מעוין הוא אפוא המתאים ביותר לקבוצה , כי הוא בעל שני המאפיינים האלה ( יש לו שני חורים וצורתו מעוין . ( הצעות לפעילויות הרחבה נוספות על משפחת הכפתורים אפשר למצוא במדריך לספר , 1 עמודים . 89-86 עמודים 43-42 בפעילויות 14-13 מתרגלים את מבנה המספרים בעזרת ש ִ לגונים בקופסאות . יש שלגונים בקופסאות של 5 ושלגונים בקופסאות של 10 וגם שלגונים בודדים . בפעילות 13 התלמידים מזהים כמה שלגונים יש בכל סעיף . השלגונים ניתנים למנייה , ואולם יש לעודד את התלמידים למצוא את מספר השלגונים בלי למנות - על פי המבנה . במקרה הצורך תלמידים יכולים להשתמש במניית המשך מ 10 - ) סעיף א ( או מ 15 - ) סעיפים . ) ד-ג בפעילות 14 התלמידים משתמשים במדבקות ( ממארז האבזרים ) ומדביקים את כמויות השלגונים המבוקשות . כדאי להזכיר לתלמידים להשתמש בקופסאות כשאפשר ( שאם לא כן , לא יספיקו להם השלגונים לכל הסעיפים . ( דיון מקדים : - באילו סעיפים נצטרך גם קופסה של 10 וגם קופסה של ? 5 - באילו סעיפים נוכל להשתמש בקופסה אחת של 10 בלי קופסה נוספת ? שאלת אתגר ) לסיום הפעילות : ) רון ואביו נוהגים מדי פעם לקנות שלגונים . בדרכם הביתה רון אחראי להחזיק את השלגונים הבודדים , ואביו לוקח את הקופסאות ( כאשר יש כאלה . ( פגשתי את רון וראיתי שהוא מחזיק 4 שלגונים . מה יכול להיות מספר השלגונים שהוא ואביו קנו ? - 4 ) אם הם לא קנו קופסאות כלל ; – 9 אם הם קנו קופסה של ; 5 – 14 אם הם קנו קופסה של – 19 ; 10 אם הם קנו גם קופסה של 5 וגם קופסה של . 10 תלמידים מתקדמים יכולים להציע גם כמויות גדולות מ – 24 : 20 - אם הם קנו 2 קופסאות של 10 וכך הלאה ( . עמוד 44 בפעילות 15 עוסקים בכסף . תלמידים רבים מכירים את המטבעות מחיי היום - יום . בדומה לשימוש שעשינו עד כה בדסקיות על פסים ובקופסאות השלגונים כאן אנו משתמשים במטבעות של 5 שקלים ושל 10 שקלים . זיהוי סכום הכסף דומה לזיהוי כמות השלגונים בפעילות , 13

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר