עמוד:15

אפשר לתלות את המספרים על התלמידים כך שכל אחד מהם לא יוכל לראות איזה מספר יש עליו אלא רק את המספרים של חבריו ( לדוגמה , המספר ייכתב על כתר . ( שאר תלמידי הכיתה יצטרכו להנחות את התלמידים הנושאים את המספרים כיצד להסתדר . לאחר שיסתדרו , יוכל כל תלמיד להסיק את מספרו על פי המספרים של שכניו . כשמסיימים , מומלץ לבחור תלמידים אחרים ולחזור על הפעילות . ג . ספירה קדימה ואחורה אבזרים : כדור התלמידים משחקים ' מסירות' בכדור . כל מי שהכדור מגיע אליו אומר מספר לפי הסדר : מתחילים מ , 0 - מגיעים ל , 20 - ואז חוזרים אחורה עד 0 וחוזר חלילה . אפשר להחליט : אם הכדור נופל או שהתלמיד שקיבל את הכדור טעה במספר , מתחילים מהתחלה . לאחר יחידה ד אפשר לחזור על המשחק כאשר מדקלמים את סדרת הזוגיים או האי - זוגיים 0 - מ ) עד ( 20 קדימה ואחורה . ( התלמידים יכולים להיעזר בנחש המספרים ( . עמודים 14-11 בפעילות 1 התלמידים משלימים מספרים בנחש המספרים . תלמידים הזקוקים לכך יכולים להיעזר בנחש המספרים המחיק שבמארז האבזרים . חשוב לוודא שהתלמידים כותבים את הספרות בכל מספר דו - ספרתי בסדר הנכון : הספרה 1 בצד שמאל . אם תלמיד הופך את סדר הספרות , כדאי להמליץ לו להסתכל איך המספר כתוב על הנחש המלא . בפעילויות 3 - ו 2 התלמידים מיישמים את הכרת רצף המספרים בסיטואציה דמיונית אך קלה להבנה : החיות יושבות על כיסאות הממוספרים לפי סדר באולם קולנוע . אי - אפשר לראות את מספר הכיסא של כל חיה , אבל אפשר להסיק אותו על פי מקומה ברצף הכיסאות . בפעילות 2 בכל הסעיפים אפשר להסיק את מספר הכיסא על פי הכיסא שמימינו או הכיסא שמשמאלו . ( שימו לב : בכל סעיף רואים חלק אחר של שורת הכיסאות . אי - אפשר להסיק מספר של כיסא על פי הכיסא המקביל לו בסעיף האחר ( . בפעילות 3 שואלים איזו חיה יושבת במקום של ביש . פעילות זו מאתגרת יותר מהפעילות הקודמת מאחר שכאן מספרים רבים יותר מוסתרים . בסעיף א הכיסא של ביש רחוק מהכיסאות שהמספרים שלהם גלויים . בסעיפים ב ו - ג צריך להסיק את מספרי הכיסאות על פי המספרים שבאים אחריהם , כלומר ללכת אחורה ברצף המספרים : בסעיף ב צעד אחד ובסעיף ג חמישה צעדים . תלמידים שעדיין מתקשים לספור אחורה במספרים הגדולים מ 10 - יכולים להיעזר בנחש המספרים . בסעיף ג אפשר להציע להם לכתוב מעל לכיסאות את המספרים שמצאו . ( כלומר , במקום לספור בעל - פה את כל הדרך מ 16 - עד 11 הם יכולים בכל פעם למצוא את המספר הקודם ולכתוב אותו : לפני - 16 נמצא , 15 לפני - 15 נמצא 14 וכך הלאה ( .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר