עמוד:36

פרק ד : עיר ומדינה : בגדאד בירת האימפריה בגדאד - עיר מתוכננת שאלה מנחה : מה ניתן ללמוד ממיקומה של העיר בגדאד , מאופן בנייתה וממבני העיר - על מטרתם של בוני העיר ? א . שיקולים בייסודה של בירה חדשה ומשמעותם סיעור מוחין ניתן לדון עם התלמידים בשיקולים להקמת עיר במקום מסוים . במקרה של בגדאד , נוסף על השיקולים הצבאיים , הכלכליים והאקלימיים , היה גם שינוי פוליטי . שאלות לדיון מה היו השיקולים בבחירת מיקומה של העיר בגדאד ? מה היו הנימוקים של שושלת בית עבאס בהעברת בירת הח'ליפות לעיראק ? אילו השלכות היו להעברת בירת הח'ליפות לעיראק ? תעודה : בחירתה של בגדאד על ידי הח'ליף אל-מנצור . א- טברי , " ההיסטוריה של השליחים והמלכים , " בתוך : א' חוראני , היסטוריה של העמים הערביים , עמ' . 70 ) עמ' 62 בספר הלימוד ( הח'ליף אל-מנצור נימק את הקמתה של העיר העתידה בעובדה , שאפשר יהיה לשכן בה אוכלוסייה גדולה ולהביא אליה אספקה דרך שני הנהרות - הפרת והחידקל - ודרך מערכת של תעלות מים . השיקול היה אפוא תחבורתי וכלכלי . ב . בגדאד - עיר עגולה שאלות לדיון מהו ההסבר לצורת הבנייה של בגדאד כעיר עגולה ? מה מייחד את הדרך שבה הוקמה העיר בגדאד ? להרחבה ההיסטוריונים המוסלמים בימי הביניים , כמו אל'ח-טיב אל-בגדאדי ) ראו מדבריו בתעודה שבספר הלימוד בעמ' , ) 63 טענו כי בגדאד הייתה העיר העגולה היחידה עד זמנה . אולם טענה זו אינה עומדת במבחן המחקר הארכאולוגי שכן ערים עגולות קדומות לבגדאד נתגלו באזור זה . אפשר לדון עם התלמידים בשאלה : מדוע טענו ההיסטוריונים המוסלמים כי לצורה ארכיטקטונית זו לא היה תקדים ? בתשובה כדאי להתייחס לדימוי ששואפים ההיסטוריונים המוסלמים ליצור לח'ליף אל-מנצור ולדימוי שהם שואפים ליצור לדת האסלאם . הטענה , שלא הייתה קיימת קודם לכן עיר עגולה כבגדאד , מייחסת לח'ליף אל-מנצור מחשבה מקורית ותעוזה , ומבטאת יחס של הערצה כלפיו . בעקיפין , הטענה מייחסת גם לדת האסלאם מקוריות וחידוש .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר