עמוד:33

פרק ג : תפיסת הקהילה כארגון דתי בין יהודים , נוצרים ומוסלמים : קהילה דתית בימי הביניים א . מרכיבי זהותם של נוצרים , מוסלמים ויהודים סיעור מוחין הפסקה דנה בעיצוב הזהות הנוצרית , המוסלמית והיהודית בימי הביניים . חשוב שהתלמידים יבינו את ההבדל בין זהות דתית , זהות טריטוריאלית וזהות לאומית . אפשר לשאול את התלמידים , על פי מה הם מגדירים את עצמם כיום , ובמה הם שונים או דומים מאנשים שחיו בימי הביניים . להרחבה ח"ה בן-ששון , פרקים בתולדות היהודים בימי-הביניים , הוצ' עם עובד , תל אביב , תשכ"ב , עמ' . 6 פרופ' בן ששון מתאר את מרכזיותה של האמונה הדדית בחיי האדם ובחיי החברה בימי הביניים ואת הקשר בין מושג הדת למושג האזרחות המדינית . ב . רעיון קהילת הקודש ומקורותיו תעודה : אפלטון על הפוליס כאורגניזם ) גוף חי ( - כתבי אפלטון , כרך , 2 עמ' . 348 ) עמ' 55 בספר הלימוד ( לפי אפלטון , משמעות המושג היא שכל אבר , או אזרח , בעיר חש את כאבו וצרתו , או לחילופין את שמחתו , של הזולת כאילו היו שלו עצמו . תעודה : " שה פזורה ישראל" ) ירמיהו נ - ) 18 מדרש מכילתא דרבי ישמעאל , פרשת יתרו ) עמ' 55 בספר הלימוד לפי ר' מאיר , רעיון קהילת הקודש משמעותו גם כן ערבות הדדית אבל מקורה הוא במחויבות ההדדית לפני האל . קהילת הקודש היא ישות רוחנית בעלת מעמד אוטונומי . תעודה : פאולוס על גוף המשיח - הברית החדשה , אל האפסים , ד . 13-12 ) עמ' 56 בספר הלימוד ( לפי פאולוס , כל קהילה וקהילה מלכדת את בניה לגוף אחד שהוא גופו של ישוע המשיח . מבחינה זו המשיח ממשיך לחיות בתוך עדת המאמינים . מכאן גם התפיסה שהישועה תושג באמצעות גופו של המשיח שאותו מייצגת הכנסייה . ) חשוב להדגיש , שלמושג " כנסיה" יש שתי משמעויות שונות : האחת , בית התפילה הנוצרי , והשנייה , קהילת כל הנוצרים , שהיא באופן מיסטי גופו של ישוע . ) הפסוק המובא מן הברית החדשה ) בראש התעודה ( דורש הסבר . לדברי פאולוס , הנימוק להיותה של הקהילה גוף אחד הוא שלכל הנוצרים חלק בלחם האחד . פאולוס מתייחס לטקס האכילה מלחם הקודש , המתקיים בכנסייה בנוכחות כל הקהילה מדי יום ראשון . על פי הנצרות , מסמל הלחם את גופו של ישוע , ובאכילתם ממנו , מזדהים הנוצרים עם ישוע ונקשרים זה לזה . מקור טקס האכילה מלחם הקודש הוא בסעודה האחרונה שאותה אכל ישוע עם תלמידיו , לפני צליבתו . על פי המסופר בברית החדשה , אמר להם ישוע , כשבירך על הלחם וכשחילק אותו ביניהם , שהלחם הוא גופו שלו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר