עמוד:13

ה . התפתחות התכנון העירוני ביוון ניתן לבקש מהתלמידים לסרטט את התבנית שיצר היפודמוס . ולבקש מהם שיסבירו במה ייחודה ומהם יתרונותיה . להרחבה עיינו במחקרו של לואיס ממפורד , העיר בהיסטוריה , עמ' . 137-135 בעמודים אלה דן ממפורד בפעילות הציבורית העניפה שהתקיימה בפוליס באתונה . הוא מתאר את שותפותם הפעילה של אזרחי אתונה - הגברים בני החורין - בחיים הפוליטיים , בתיאטרון , ברכישת ההשכלה ובתחומים נוספים . כל היבטי הפעילות האנושית באו לידי ביטוי בפעילויות שאורגנו במסגרת העירונית ונתמכו על ידיה . ממפיס מראה ששורשיהם של התיאטרון והמדע ביוון נעוצים בפעילות הדתית וגם בחיים הכלכליים ; המחזאות , העוסקת בגורל האדם ובנפשו , נבעה מהפולחן הדתי ומסיטואציות של חיי היומיום . לסיכום - קווי דמיון ושוני הערים במסופוטאמיה , בדומה לערי המדינה ביוון שלפני הקמת האימפריה המקדונית נהנו מעצמאות - עד היווצרותן של האימפריות הגדולות . בכל הערים בולטת מרכזיותו של האתר הפולחני והיותן של הערים מרכזי לימוד ויצירה אמנותית . גם הגאווה ותחושת השייכות העירונית משותפות לערי המזרח הקדום ולערי המדינה ביוון . השוני בולט במשטר ובלגיטימציה לקיומה של העיר - תושבי העיר המסופוטמית ראו את ייעודה בעבודת האל העירוני ) שבצידו אלים נוספים ( ובידי כוהני הדת ניתנו סמכויות כלכליות נרחבות ; לעומת זאת , תושבי העיר היוונית ראו בעיר את המסגרת הטובה ביותר לניהול חיים אנושיים . למרות אמונתם באלים וקיום הפולחן , התמקדו חיי הציבור בערי יוון בצרכים האנושיים ובפיתוח יכולותיו של האזרח . במובן זה מהווה העיר היוונית יסוד לתרבות המערב המודרנית , הרואה כתכלית את מימוש יכולותיו של האדם . שאלות לסיכום הסעיף . 1 ערכו טבלה של החללים הציבוריים שהיו קיימים בעיר המדינה היוונית . רשמו ליד כל חלל מה היו תפקידיו . לדוגמה : מקדש - פעילות דתית אגורה - פעילות פוליטית וכלכלית גימנסיום - פעילות ספורטיבית אקדמיה - פעילות מדעית תיאטרון - פעילות אמנותית . 2 במה דומים ובמה שונים תפקידיהם של החללים הציבוריים בבבל ובאתונה ? בין העיר המסופוטמית לפוליס היוונית ? . 3 מה היו עקרונות ההתאזרחות בפוליס ? מהי תפיסת העולם המשתקפת בעקרונות אלו ? . 4 ערכו השוואה בין העיר היוונית לערי המזרח הקדום . עמדו על הדומה ועל השונה ביניהן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר