עמוד:7

הערים המוסלמיות שייסדו הערבים היו בחלקן יצירה מקורית , ובחלקן שאבו מן המסורת היוונית והמסופוטמית . בדומה לנוצרים באימפריה הרומית , סילקו המוסלמים את הפולחן והסמלים האליליים מן הערים האליליות שעליהן השתלטו . הם לא אסרו את הנצרות אך ניסו להמעיט בביטויים נוצריים על ידי הגבלת גובהן של הכנסיות מחד גיסא , ובניית מסגדים מאידך גיסא . לסיכום , באזור מסופוטמיה , שבו נוסדה במאה 10-ה העיר בגדאד , התקיימה רציפות של חיים עירוניים מאז האלף 3-ה לפסה"נ . ואילו באירופה המערבית והמרכזית שרדו רק ערים מעטות בין המאה 7-ה למאה 11-ה לסה"נ . ערים אלה היו מרכזים דתיים או ערי מסחר והן היו הבסיס להתחדשות החיים העירוניים מאז המאה 11-ה ואילך . אחת מהערים האלה היא העיר פראג , שהגיעה לשיא תפארתה במאה . 16-ה שאלה מנחה : מהי עיר ומהם יסודותיה ההיסטוריים ? א . הקבר והמערה - חללים מרכזיים בייסוד העיר הקדומה סיעור מוחין מהי עיר ? ניתן לעורר אצל התלמידים דיון בשאלה מה הקשר בין city לבין . מהם הגורמים ההופכים יישוב כפרי ליישוב עירוני ? גודל ? מבנים ? מוסדות פוליטיים ? ארגון חברתי ? ספר הלימוד מגדיר את העיר כאוסף חללים בעלי משמעות שאנשים נוהגים לפקוד בקביעות . הגדרות אחרות למושג עיר עוסקות במבנה ובתפקודים של העיר , למשל , בהשוואה לצורת התיישבות כפרית שבה העיסוק הוא חקלאות . ניתן להגדיר את העיר גם כ"יישוב קבע מכונס שתכונותיו העיקריות מתייחסות לגודל , לצפיפות ולתעסוקה" ) האנציקלופדיה העברית , כרך כ"ז , הערך " ערים ועיור , " עמ' . ) 203 במזרח הקדום המושג עיר כלל הן את הצורה הפיזית של היישוב והן את הרעיון המופשט שבא לידי ביטוי במוסדות הפוליטיים . איסוף מידע איזו הגדרה לעיר מופיעה בספר ? העיר מוגדרת כאוסף חללים או מבנים שיש להם תפקודים ייחודיים , למשל הקבר מציין את הגבול בין החיים למוות או המערה כמקום מגורים או מקום של טקסי מאגיה וכישוף . אילו מבנים מהווים את ראשיתה של העיר בתקופה הפרה היסטורית ? איזו משמעות הוקנתה למבנים אלה ? המבנים שהיוו את אתרי הקבע שאליהם הגיעה החברה הנודדת מדי פעם הם מבנים בעלי משמעות דתית שבאמצעותם יכול האדם ליצור קשר עם האלוהות ומכאן קדושתם . כדאי לעמוד על שני ההיבטים של קשר עם האל , העולים מתוך תיאור מקומות הפולחן : האחד מתמקד במתים והשני - בקיום החיים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר