עמוד:30

- מבחינה כלכלית : שליחי שר הכלכלה ( דוגמת זנון ) היו מעוניינים לשמור על קשר מתמיד בין יהודה לבין מצרים . גם פקידי ממשלה עסקו במסחר . אנשים נמכרו לעבדות . הארץ הפכה מרכז ליצוא סחורות למצרים . פקידים , בהם יהודים כמו טוביה , ניצלו את המצב כדי להתעשר ולחזק את מעמדם הפוליטי . טוביה היה מעין נסיך מקומי בעל קרקעות וראש מושבה צבאית . ההלניזם שירת אינטרסים כלכליים : ערים בצמתים מרכזיים הפכו לערי פוליס . - מבחינה צבאית : הוקמו מושבות צבאיות שבהן שירתו יוונים , מוקדונים ויהודים . - מבחינה תרבותית : מן הפפירוסים לומדים שהייתה השפעה הלניסטית על יהודים מן השכבה הגבוהה . טוביה בירך בשם " האלים , " ומכתביו היו כתובים יוונית . השליטים ההלניסטים מעניקים אוטונומיה ליהודה . 1 ניתוח כתב הזכויות של אנטיוכוס ה- 3 בניתוח יש להדגיש את היבטים האלה : - המלך נימק את מעשיו בנימוק דתי - "יראת שמים " - ובנימוק מדיני - "היהודים נתנו לו עזרה מיוחדת בכיבוש ירושלים וקיבלו בתמורה זכויות מיוחדות " . ייתכן כי הסיוע היהודי לאנטיוכוס 3-ה נבע מהתפוררות שלטון התלמיים , מאכזבה משלטונם ומתקווה לחילופי שלטון . - בעימות בין שתי המפלגות בירושלים גבר כוחה של המפלגה הפרו-סלווקית . על פי כתב הזכויות של אנטיוכוס , 3-ה תמכו בו בני השכבה הגבוהה - הכוהנים , האצולה הירושלמית והעשירים ( בני יוסף בן טוביה . ( - לזכויות שהעניק המלך ההלניסטי היו היבטים מדיניים , דתיים , כלכליים וחברתיים . - מן התעודה אפשר ללמוד על סימני שעבוד ועל סימני אוטונומיה של היהודים ביודיאה . סימני השעבוד : הימצאותו של נציג המלך בארץ , חיל מצב במצודה בירושלים , תשלום מסים . סימני האוטונומיה : היהודים נתפסו כאתנוס - עם במובן הטריטוריאלי . המלך הבטיח לספק את צורכי המקדש , לסייע בשיקומו , לפטור ממכס חומרים הנחוצים לכך ולשקם את ירושלים . לפי ההבטחה - היהודים יחיו לפי משטר אבותיהם , ההנהגה תהיה פטורה מתשלום מסים , תושבי ירושלים יהיו פטורים ממס באופן חלקי ולתקופה מוגדרת , העבדים ישוחררו והרכוש יוחזר . - לשליט הסלווקי החדש הייתה תפיסה ליברלית לגבי הדת . הוא לא הפעיל לחץ על היהודים לשינוי אורחות חייהם . היה זה המשך למדיניות השלטון התלמיי . לא ברור מהם " חוקי האבות . " לדעת צ ' ריקובר הכוונה לא רק לתורת משה אלא גם למוסדות מדינה ולסדרי שלטון וחברה . המונח " חוקי האבות " הוא נוסחה משפטית שהמלך לא ידע מה תוכנה , והסכים שהיהודים יגדירו את משמעותה . הוא נתן הסכמה מראש לכל חוק שתפרסם ההנהגה היהודית והתחייב להגן על חוקים אלו על ידי המנגנון הצבאי והמנהלי . - מפקודת אנטיוכוס לגבי קדושת ירושלים והמקדש עולה כי אנטיוכוס קיבל את הקיום הייחודי של העם היהודי ואת תפיסת ההיבדלות של היהודים . . 2 אופייה של ההנהגה היהודית : לפי כתב הזכויות של אנטיוכוס ה- 3 כללה ההנהגה את הגרוסיה , הכוהנים , סופרי המקדש ומשוררי המקדש . בתעודה של אנטיוכוס מודגש מעמדה של הגרוסיה , שהורכבה מכוהנים ומראשי בתי אב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר