עמוד:56

כל קבוצה תמיין את המניעים להקמת הקבוצה למניעים אידאולוגיים ולמניעים שנבעו מן המציאות . לסיכום הנושא מוצע לדון בשאלה : איזה מניע היה חזק יותר - המניע הסוציאליסטי ( הכמיהה לחיי שוויון ) או המניע הלאומי ( כיבוש הקרקע וכיבוש העבודה . ( אפשרות אחרת לדיון בנושא היא עריכת משחק תפקידים בין חברי הקבוצה החדרתית בגיא אוני בשאלה , אם לעזוב את המקום או להתיישב התיישבות קבע . - לסיכום , ניתן לשאול : . 1 מהם היסודות המהפכניים בהקמתה של דגניה ? . 2 מדוע הצליח רעיון הקבוצה בעוד שרעיון הקואופרציה נכשל ? שמירה עברית – כיבוש העבודה וכיבוש הקרקע - על ארגון " בר גיורא " וארגון " השומר " מוצע ללמוד באמצעות אתגר חשיבה : המורים יכתבו על הלוח קטע מדבריו של אחד העם : "הקמת אגודת שומרים מזוינים יש בה סכנה של צבאיות , היא בניגוד לרוח ישראל ועלולה להביא לידי ניוון לאומי וחברתי " . המורים יקראו לפני התלמידים קטע ממכתבו של אחד מראשי " השומר " - מנדל פורטוגלי אל אשתו , מתוך ספר ההגנה א , 1 הוצאת עם עובד , תשכ " ט , עמ ' . 245 לפני התלמידים יוצגו השאלות האלה : . א מהן הסכנות בהקמת ארגון שמירה לדעת פורטוגלי ? ב . כיצד ניסו אנשי " השומר " להתגבר על סכנות אלו ? ג . האם הצליחו בכך ? על שאלות אלה יענו התלמידים על סמך המידע המופיע בספר ועל פי התעודה : "תכנית השומר " ( עמ ' 114 בספר . ( אפשר לנהל את הדיון בנושא באמצעות ויכוח בין שתי קבוצות - מבקרי " השומר " מול מגיניו . נשים בעלייה ובהתיישבות שאלה מרכזית לדיון : באיזו מידה תרמה המהפכה הציונית לשינוי במעמדן של הנשים בחברה ? על שאלה זו יש לדון על סמך התעודות המופיעות בספר הלימוד ( עמ ' . ( 118 , 116 התלמידים יבחינו בין : שאיפותיהם של הנשים ; תפיסותיהם של הגברים ; התוצאות של מאבק הנשים לשוויון . ניתן להעלות שאלות כמו : מדוע לא הניבה תפיסת השוויון הציוני -סוציאליסטי גם תפיסה של שוויון ביחס לנשים ? האם נבעה עובדה זו מכך שהסוציאליזם של אנשי העליות היה משני בהשוואה ללאומיות ? האם התפתחה חברה שהטילה את עיקר המטלות על גברים בגלל הקושי הפיזי בעבודה החקלאית ? האם - מכיוון שהעולים הגיעו מבתים דתיים -מסורתיים והיו ספוגים במנטאליות בורגנית ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר