עמוד:51

הצעה לדיון בנושא לחזרה ולדיון ( עמ ' 97 בספר ) לדעת ההיסטוריון י ' גולדשטיין , הנטייה לעבודת ההווה לא הזיקה לפעולות התנועה הציונית ולא עיכבה את התפתחותה , אלא אפילו הגבירה את כוחה , למרות הקשיים שנלוו לה . . א מהי עבודת ההווה ומהם הגורמים להתפתחותה ? . ב באילו פעילויות התבטאה עבודת ההווה ? פרטו . . ג מהם הקשיים שליוו את עבודת ההווה ? . ד כיצד לדעתכם הגבירה עבודת ההווה את כוחה של התנועה הציונית ? בראשית הדיון ניתן לבקש מן התלמידים להעלות השערות בדבר דרכה של התנועה הציונית בשנת . 1905 אילו היו פעילים ציוניים , כיצד הם היו ממשיכים את הפעילות הציונית לאור הנסיבות הבאות : הכישלון בהשגת הצ ' ארטר , ההרעה המתמדת במצב יהודי רוסיה , התחרות בין התנועה לבונד על נפש הציבור היהודי , וההגירה המואצת לאמריקה ? סעיף א בנושא בדיון בסעיף זה יש להתייחס למהות עבודת ההווה כנגזרת מתכנית בזל . יש להבהיר מדוע לא פעלו לביצועה מיד אחרי הקונגרס הציוני הראשון ומהם הגורמים שדחפו מאוחר יותר לביצועה ( כגון : אי השגת הצ ' רטר , חשש מכוחו של הבונד . ( הנטייה לעבודת ההווה נבעה גם מההכרה שהפצת התודעה הלאומית היא תנאי הכרחי ליצירת מחויבות לציונות . תודעה לאומית היא מחויבות לאידאולוגיה הציונית ( ראו פרק א . ( סעיף ב בנושא בסעיף זה יש להציג את תחומי הפעילות ( התחום הכלכלי , הפוליטי והתרבותי ) , ולהדגים פעילות מכל תחום . יש לברר מהן המסקנות העולות מפעילות כה מגוונת הן באשר ליעדיה של התנועה ולכוחה הארגוני והן באשר למצבו של הציבור היהודי בתוכו פעלה . סעיף ג בנושא בסעיף זה יש להציג את המתנגדים מבית ומחוץ ואת מניעיהם . מתנגדים מבחוץ - השלטונות ברוסיה שלטו באימפריה רב -לאומית וחששו מפעילות של עמים שדרשו הגדרה עצמית . מתנגדים מבית - התנגדות של חוגים חרדיים , בעיקר לפעילות החינוכית של ה " חדרים המתוקנים , " והתנגדותם של משכילים יהודים . התחרות הקשה עם הבונד . סעיף ד בנושא גולדשטיין מעריך את עבודת ההווה ומבסס את דבריו על ההבנה שזו הגבירה את כוחה של התנועה הציונית כי הפכה את התנועה לרלוונטית עבור יהודים רבים במזרח אירופה . הפעילות הכלכלית ,

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר