עמוד:33

פרשת דרייפוס מוצע להציג לתלמידים שאלות : . 1 האם פרשת דרייפוס הייתה עניין צרפתי או עניין יהודי ? . 2 מה הפך את משפט דרייפוס לפרשת דרייפוס ? . 3 אפשר לרשום היגד על הלוח " : פרשת דרייפוס הייתה הביטוי המוחשי הראשון של משבר תפיסת הנאורות ושל המודרניות . " - מוצע לברר עם התלמידים מהם הדמיון והשוני בין האנטישמיות בצרפת ובגרמניה . בשתי הארצות הללו האנטישמיות היא בעל אופי גזעני . בשתיהן מצויים מניעים פוליטיים אצל המשתמשים בה . אבל בצרפת היה מאבק איד אולוגי חריף על האנטישמיות כעדות לאופיו של המשטר ולאופייה של הלאומיות . בגרמניה לא התנהל מאבק כזה . האנטישמיות מחלחלת למצעיהן של מפלגות רבות , ונקלטת בחוגים רחבים . אנטישמיות כמדיניות ממשלתית ברוסיה . - התלמידים ימיינו את גילויי האנטישמיות ברוסיה לכאלה המבטאים שנאת ישראל ישנה ( דוגמת הפוגרומים , ההגבלות על מגורים , פרנסה וחינוך , ( ולגילויים שיש בהם יסודות מודרניים . - התלמידים יערכו השוואה בין האנטישמיות ברוסיה לבין האנטישמיות במערב אירופה . בהקשר זה יש לציין כי המיוחד באנטישמיות ברוסיה הוא בכך שהשלטון הצארי הוא היוזם של הפגיעה ביהודים כדי לממש אינטרסים פוליטיים : ליצור קשר בין הצאר לבין ההמונים , להביא לרוסיפיקציה " ) עם אחד , צאר אחד , דת אחת , (" לבלום את סכנת המהפכה " ) להטביע את המהפכה בדם היהודים . (" יש להדגיש כי ברוסיה גם חלק מהחוגים הליברליים והסוציאליסטים תומכים במגמה האנטי יהודית ( לדוגמ ה אנשי " נרודנייה ווליה " – "רצון העם " , שרצו ליצור קשר עם האיכרים על ידי התקפה על " מנצליהם " היהודים . ( - אפשר לקיים משחק תפקידים לגבי תגובת היהודים בארצות שונות על הגל האנטישמי בסוף המאה : 19-ה תגובת יהודי צרפת , תגובת יהודי גרמניה , תגובת יהודי רוסיה . לכל הקבוצות יוצעו האפשרויות הבאות : מאמרים בעיתונות שיוכיחו שהיהודים הם אזרחים נאמנים . פנייה לשלטון כדי שיגן על זכויות היהודים . הקמת אגודות משפטיות להגנה על נפגעי האנטישמיות . הגירה . התארגנות להגנה עצמית בכוח הנשק נגד תוקפים . הצטרפות למפלגה סוציאליסטית כדי לשנות את המשטר . הצטרפות לארגון ציוני ועלייה לארץ ישראל .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר