עמוד:12

ולכן אינם נושאים את " רוח האומה . " המושג " רוח האומה " מעורפל ומאפשר הדרה מן הגוף הלאומי על פי אמות מידה לא ברורות ודעות קדומות . הלאומיות האתנית עלולה להתפתח לחוסר סובלנות כלפי מיעוטים לאומיים , לדיקטטורה , ללאומנות ולאימפריליזם . נית וח קטע ספרותי מוצע לסכם את נושא הלאומיות האתנית באמצעות ניתוח קטע מתוך ספרו של דה-אמיצ ' יס , " הלב " ( עמ ' 16 בספר ) . לאחר בירור מרכיבי הלאומיות האתנית בקטע יתבקשו התלמידים לכתוב קטע דומה שיבטא את אהבת המולדת שלהם , ובסיכומו יהיה אפשר לעמוד על אופייה של הלאומיות כפי שהוא מתבטא בחיבורי התלמידים . לסיכום , יישאלו התלמידים : האם רגשות פטריוטיים דומים קיימים גם בדגם של הלאומיות האזרחית . אפשר להביא כדוגמה את ההמנון האמריקני . הגורמים להתעוררות הלאומיות המודרנית דיון על תפיסות ההשכלה : בכמה פינות בכיתה ייתלו סיסמאות ההשכלה : "התבונה היא בסיס לאמת ;" " התבונה היא הבסיס לחירות ;" " באמצעות הקדמה - יגיע האדם לאושר והעולם יהיה טוב יותר . " התלמידים יבחרו בסיסמה הנראית להם וינמקו את בחירתם . הנימוקים השונים יועלו במליאת הכיתה . התלמידים יישאלו האם יש להם הסתייגויות וביקורת על סיסמאות אלו . יש להדגיש כי הטענה שהתבונה היא הבסיס לאמת היא טענה סוקרטית . הקבוצה המנתחת טענה זאת יכולה להיעזר בקטעים מתוך הגותו של סוקרטס . בניתוח טענה זו יש להדגיש שיש בה ממד של העזה כי היא הורסת אמיתות מוצקות , וגם ממד של אי וודאות . התפיסה הסוקרטית מביאה לעימותים ולוויכוחים על האמת , דבר העלול לסכן את היציבות החברתית . על הקשר בין תבונה לחירות ובין קדמה לאושר - ניתן לעמוד גם באמצעות רשימת תוצאות של העידן המודרני , כגון : מלחמות העולם , השואה , הדמוקרטיזציה , הקולוניאליזם , פצצת האטום , המצאת הפניצילין , הטלוויזיה , המצאת המחשב , הפמיניזם ועוד . ניתן לצפות בסרט " משפט הקופים . " בסרט יש ביטוי לשתי צורות של התייחסות לאמת . ניתן לדון בשאלה מהו ההבדל בין שתי צורות התייחסות אלה . יש לציין שהסרט ממחיש את מידת האומץ הנדרשת כדי להשתמש בתבונה . לסיכום , התלמידים יתבקשו לדון בשאלה : האם צדקו אנשי ההשכלה , והאם יש מקום לחזור ולאמץ את רעיונותיהם גם בימינו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר