עמוד:100

את השלבים בתהליך אפשר לתאר גם כך : שלב א : רוב תושבי האימפריה פגנים › שלב ב : הופעת הנצרות - רדיפות ועינויים למצטרפים לנצרות › שלב ג : דיוקלטיאנוס - המשך רדיפת הנוצרים , גידול במספר הנוצרים › שלב ד : קונסטנטינוס - מתיר את קיום הדת הנוצרית › שלב ה : מהמאה הרביעית - הנצרות הופכת לדת הרשמית באימפריה › שלב ו : המאה החמישית - הנצרות מתפצלת לנצרות אורתודוכסית ולנצרות קתולית פעילות לסיכום - דיון במליאה התלמידים ידונו בסוגיות האלה ( או בחלקן : ( א . בכותרת הפרק - האם הכותרת מתאימה לתהליך שבפרק ? נמקו את עמדתכם . ב . מה לדעתכם השפיע על התבססותה של הנצרות באימפריה הרומית ? ג . אתגר : מה הקשר בין המצב הפוליטי של האימפריה למעמד הנצרות ? נושא : 2 האימפריה הרומית - מאיחוד לפיצול אפשר לארגן את לימוד הנושא בצורה של סקירה עיתונאית או כתבת טלוויזיה , שבה הכתבים מסבירים את התהליכים החשובים שהביאו לפיצול האימפריה הרומית . את הכתבות כדאי ללוות בהסברים על מפות , בהמחשות של תמונות ובתרשימים . תחילה יעלו התלמידים את הקשיים שבניהול אימפריה כה גדולה , יאזכרו מידע רלוונטי לנושא שנלמד בעבר והתייחסו לעניינים האלה : א . בעיות פנים באימפריה ( עמ' . ( 218 למשל : קושי בתקשורת ובהעברת מידע , קושי בהזזת צבא ממקום למקום במרחקים כה גדולים ובזמן קצר , לעתים קושי בעקבות התקוממות של מדינות באימפריה ששאפו לעצמאות , קושי לדאוג לרווחה הכלכלית של תושבי האימפריה , ירידת העירנות בעקבות "השלום הרומי" ותקופת השגשוג , פיצול בין עמים , תרבויות ודתות ועוד . ב . בעיות הגנה בגבולות ( עמ' - ( 218 ניסיונות הפלישה של הברברים לתחומי האימפריה . ג . ניסיונות ההתמודדות של הקיסרים עם בעיות אלה : דיוקלטיאנוס - חילק את האימפריה , מינה שליט על כל חלק כדי להקל על הניהול השוטף , התקרב לאזורי שלטונו וכך הכיר טוב יותר את המתרחש . קונסטנטינוס - העמיק את החלוקה לאימפריה רומית מערבית ומזרחית - ביזנטיון , גרם לאיחוד דתי על ידי הפיכת הנצרות לדת מותרת . ד . ביזנטיון שורדת כאלף שנה , האימפריה הרומית המערבית - מתמוטטת בשל התקפות הברברים במאה החמישית ( עמ' . ( 223 הנושא מתאים ליסוד מארגן , 3 הדן בעלייתן ובנפילתן של אימפריות , ומתאר את חלוקתה של האימפריה הרומית ונפילתה של רומא המערבית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר