עמוד:96

ב . הפקת מידע מכותרות : התלמידים יקראו את הכותרות בעמ' , 215-212 וישיבו : מה מלמדות הכותרות על מעמדה הדתי-רוחני של בבל ? ג . העלאת השערות : התלמידים יקראו את "כדאי לדעת" בעמ' , 215 וישיבו : על מה מלמדת העובדה שנכתבו ספרי תלמוד גם בארץ ישראל וגם בבבל ? נושא לדיון הנושא : מה הפך את בבל למרכז לעם היהודי ? דיון במליאה ייערך דיון בסוגיה : מהי משמעות המושג "מרכז לעם היהודי ? " אפשר לחזור ולקרוא על המרכז הרוחני בירושלים - בעמ' , 142 או על המרכז ביבנה - בעמ' 190 בספר הלימוד . פעילות בקבוצות התלמידים יבדקו מה היה מעמדה של הקהילה היהודית בבבל , מה היו התפקידים שמילאה בחיי העם היהודי , וכיצד היא הפכה למרכז רוחני . הכיתה תתחלק לקבוצות , וכל קבוצה תבחר באחד המאפיינים או התפקידים ותציג אותו בכיתה בדרך שתבחר , למשל : במצגת , בציור , בכרזה , בהצגה ועוד . נושאים לדוגמה : א . קווים המאפיינים את הקהילה היהודית בבבל לפני המרד ( עמ' - ( 212-210 קהילה ותיקה מגלות בית ראשון . מבחינה כלכלית - היהודים מעורים בחיי הכלכלה והמסחר , קהילה מבוססת ; מבחינה דתית - ישבו בה אנשי דת חשובים , היו בה מוסדות קהילה המאפשרים חיים יהודיים מלאים , שכבת חכמים ומלומדים ; מבחינה מדינית - קהילה שקיבלה זכויות לאוטונומיה ומוכרת על ידי השלטונות ; מנהיגות - בראש הקהילה עומד מנהיג , נצר לבית דוד - לפיכך העם היהודי כולו מעריץ אותו , והשלטונות מכירים בו כנציג היהודים . ב . מעמדו הפוליטי-כלכלי של ראש הגולה בבבל - נצר לבית דוד , בעל סמכויות כלכליות ושיפוטיות , ניהל חצר מלכותית - עמ' , 212 ומסמך 4 בעמ' . 213 ג . הישיבות בבבל - מרכזי לימוד תורה ומשנה ליהודים בבבל ומחוצה לה - עמ' , 214-213 תמונה בעמ' . 214 האמוראים - מלמדים ומפרשים את התורה והמשנה , ומפיצים אותה גם מחוץ לבבל ; " ירחי כלה" - תקופה שבה הלימודים בישיבות בחודשים אדר ואלול פתוחים לציבור היהודי - בנוסף לתלמידי הישיבה . ד . כינוס התלמוד הבבלי - פרי יצירתם של חכמי בבל , הרחבות ותוספות לדברי המשנה , משמש בסיס הלכתי ופרשני לחיי היהודים - עמ' , 214 תמונה בעמ' , 215 "כדאי לדעת" בעמ' . 215 הנושא מתאים ליסוד מארגן , 1 הדן בהיבט התרבותי . בנושא זה יתמקדו התלמידים בהנהגה ובאורח החיים היהודי בבבל , ובקשרים בין ההנהגה בבבל לבין היהודים במקומות אחרים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר