עמוד:85

עמ' - 187-186 ממצאים ארכיאולוגיים . הסנדלים , שברי החרסים וראשי החץ נמצאו במצדה ומתוארכים לתקופת המרד . אפשר לדון כאן על תרומתו של המחקר הארכיאולוגי להיכרות עם האירועים ועם האנשים שחיו בתקופה קדומה זו . עמ' - 188 תמונה ומטבעות . שער טיטוס נבנה ברומא לציון ניצחון הרומאים על היהודים , ומטבעות יהודה השבויה הוטבעו לציון אותו אירוע . בעטיפת הספר אפשר לראות את התבליט שנמצא בחלק הפנימי של אחד מעמודי השער ובו נישאת מנורת המקדש לרומא . עצם הקמת השער והטבעת המטבעות מצביעות עד כמה ניצחון זה היה חשוב לרומאים . לא הייתה זו בבחינת עוד מרידה ברחבי האימפריה , אלא מלחמה בעלת חשיבות מיוחדת , והניצחון הסופי בה היה חשוב מאוד . טיטוס , מפקד הכוחות הרומיים בירושלים , הפך מאוחר יותר לקיסר ברומא , בין השאר משום שזכה להערכה רבה על הצלחתו ביהודה . מרכז החיים היהודיים עובר מירושלים ליבנה למרות הכישלון במרד וחורבן בית המקדש , היהודים מחפשים דרך להמשיך ולקיים את חייהם הרוחניים . הם מחפשים אחר אלטרנטיבה למקדש ומתחילים לארגן לעצמם את חייהם בהיעדר מקדש . המעבר ליבנה סימל את תחילתו של תהליך השיקום . בית הדין הגדול הועבר מירושלים ליבנה ובהמשך הוא נדד ברחבי ארץ ישראל בכל פעם שהיה צורך בכך . המרכז ביבנה פסק בנושאים שונים והתאים את הנהגים שהיו קיימים קודם לכן לתנאי החיים החדשים . הפרק עוסק בשני נושאים מרכזיים : המרד הגדול ברומאים והתארגנות החיים ביהודה לאחר המרד . מומלץ לבחור ולהרחיב רק אחד מן הנושאים . הצעות להוראת הפרק פעילות מקדימה ( לבחירה ) א . הפקת מידע ממפות : התלמידים יתבוננו במפה : 1 "הגליל בתקופת המרד" ( עמ' , ( 178 ובמפה : 2 " פריסת הכוחות בירושלים ( עמ' , ( 183 ויציינו היכן היו אזורי הקרבות העיקריים בין היהודים לרומאים בתקופת המרד הגדול . ב . הפקת מידע מכותרות ומאיור : התלמידים יתבוננו באיור בעמ' 165 ויכתבו מה אפשר ללמוד ממנה על יוסף בן מתתיהו . לאחר מכן יקראו עליו התלמידים בכותרות שבעמ' , 178-177 ויוסיפו על המידע מתוך האיור . קריאה מרפרפת ב"פינת המקור ההיסטורי" בעמ' 189 מוסיפה עוד מידע על האיש . אפשר לאסוף את המידע שהתקבל 3-מ המקורות ולסכם מה ידוע על יוסף בן מתתיהו . כדאי להציע לתלמידים שיבחנו את השערותיהם ויציינו מי האיש ובמה הוא ידוע במיוחד . ג . קריאה של "פינת המקור ההיסטורי" - עמ' : 189 אפשר לפתוח את לימוד הפרק בקריאה על המקורות ההיסטוריים - מה הם מלמדים על מה שהתרחש באותה תקופה . הדיון ביוסף בן מתתיהו ובספריו מוביל לדיון בפרובלמטיקה של שחזור מידע מן העבר , כאשר המידע העיקרי מתבסס על מקורות מעטים . ד . הפקת מידע ממטבעות ומתמונות : התלמידים יתבוננו במטבעות שבעמ' . 188 וישיבו : מה הטביעו הרומאים במטבעות ? הם יתבוננו בתמונת שער טיטוס בעמ' , 188 ובשער הספר , שם נמצא העתק של תבליט משער טיטוס , וישיבו : מה אפשר ללמוד מהמטבעות ומשער טיטוס על יחס הרומאים לניצחון על יהודה ? אם מלמדים את הפרק בהרחבה , מומלץ להתמקד בנושא אחד על פי היסוד המארגן שנבחר ל"איים" ול"גשרים" בהוראת הספר ( ראו עמ' . ( 21

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר