עמוד:68

תהליך איסוף המידע יכול להתבצע בעבודה אישית או בקבוצות : הצעה : התלמידים יתבקשו להעתיק את הקטע המתאים לתקופה הנדונה , מציר הזמן שבעמ' , 88 להגדיל אותו ולסמן בו את ההתפתחויות החשובות לפי הסדר , לדוגמה : שלב א : ריב האחים ביהודה בין תומכי הורקנוס השני לתומכי אריסטובולוס השני ( עמ' , 117 מסמך 6 בעמ' . ( 119 שלב ב : כיבוש ארץ ישראל על ידי פומפיוס , וסיפוחה לאימפריה הרומית , אובדן העצמאות . הביטויים למצב : התערבות רומא במינוי שליט יהודה , תשלום מסים לרומא , חלוקת שטחי יהודה בין תושבים יהודים ונוכרים © עמ' , 117 מפה 5 בעמ' , 118 עמ' . ® 119 שלב ג : ביהודה פורצות מרידות נגד רומא ( עמ' . ( 119 שלב ד : הורדוס מתמנה למלך יהודה על ידי אוגוסטוס קיסר רומא ( עמ' ( 120-119 שלב ה : הורדוס משליט שקט ומגדיל את שטחי יהודה בעיקר באמצעות מענקים מרומא ( עמ' , 120 מסמך 7 בעמ' , 122 מפה 6 בעמ' . ( 121 שלב ו : יהודה הופכת לפרובינקיה רומית לאחר מות הורדוס ( עמ' . ( 125 ג . בחינת המצב הפוליטי הפנימי ביהודה וההסדרים המדיניים בכל שלב א . התלמידים יפרטו את ההסדרים הפוליטיים שהסדיר פומפיוס ביהודה . נקודות למחשבה : ניהול המדינה , ניהול החיים הדתיים , השליטה ב"ערים הנוכריות , " תשלום מס , היחס לשלטון הרומי ועוד © מידע בעמ' . ® 119-117 ב . התלמידים יבדקו מה היה המצב הפוליטי בזמן שלטונו של הורדוס ביהודה . נקודות למחשבה : כיצד הגיע למלוכה ? מה הייתה תגובת היהודים עם התמנותו למלך ? © עמ' , ® 120-119 מה היו סמכויותיו ? © עמ' , ® 120 במה התבטאה כפיפותו לרומא ? מדוע הרחיבו הרומאים את שטחי יהודה בימי הורדוס ? מה מעיד הדבר ? © מפה 6 בעמ' , 121 מסמך 7 בעמ' , ® 122 על מי ביסס הורדוס את שלטונו ואת צבאו ? © עמ' . ® 123 פעילות ליחידים או קבוצות - סיכום התלמידים יסבירו למה הכוונה במשפט "הורדוס היה מלך יהודה בחסות רומא" - וידגימו בעזרת נתונים מהפרק . נושא : 2 הורדוס - עבד הרומאים או מלך היהודים ? עיבוד הנושא - על פי פעילות , 3 עמ' . 128 שלב א : פעילות בקבוצות - הכנה לוויכוח א . הכיתה תתחלק לשש קבוצות - שלוש קבוצות התומכות בדעה שהורדוס היה עבד הרומאים ושלוש קבוצות התומכות בדעה שהוא היה מלך היהודים . ב . כל קבוצה תבסס את עמדותיה על עובדות מתוך הפרק . שימו לב : הנושא נדון גם מההיבט הפוליטי וגם מההיבט התרבותי של פעולות הורדוס , שכן שני ההיבטים קשורים זה בזה . אפשר לרכז את המידע בטבלה . הנושא מתאים ליסוד מארגן , 1 הדן בדרכי שלטונו של הורדוס וההתפתחויות התרבותיות ביהודה בתקופתו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר