עמוד:61

עמ' 112 למטה , עמ' - 113 התמונות מבקשות להמחיש את שתי פניו של "השלום הרומי : " התמונה של חומת אדריאנוס בבריטניה מבטאת את הרצון לשמור על השלום בגבולות האימפריה . במקומות שהיו רגישים ומועדים למלחמות עם שכנים נבנו חומות להפרדה בין יריבים כמו זו שבתמונה - חלקים ממנה שרדו עד היום ( עמ' . ( 112 הקולוסאום ברומא ( עמ' 113 למטה ) - המקום בו התרחשו מופעים לקהל הרחב - היה אמצעי בידי השליטים לשמירת השלום מבית באמצעות מתן "שעשועים" לציבור . התבליט של הגלדיאטורים ( עמ' 113 למעלה ) מצביע על סוג של מופעים שהיו נערכים בקולוסאום . עמ' - 114 המטבעות עוסקים באוגוסטוס . במטבע העליון , סביב ראשו של אוגוסטוס רשומות המילים : " קיסר" ו"אוגוסטוס" בלטינית . התלמידים יוכלו לזהות אותן . עמ' - 115 מפה : 4 "האימפריה הרומית בסוף תקופת אוגוסטוס , " היא השלישית ברצף המפות שמתארות על התרחבותה של האימפריה הרומית . שתי המפות הקודמות מופיעות בעמ' . 101 , 99 כדאי להפנות את תשומת לב התלמידים לצבע הירוק שמלווה את סדרת המפות ולתפקידו . הצעות להוראת הפרק פעילות מקדימה ( לבחירה ) א . הפקת מידע ממפה התלמידים יתבוננו במפה : 4 "האימפריה הרומית בסוף תקופת אוגוסטוס" ( עמ' , ( 115 ויענו על השאלות : . 1 על אילו שטחים שלטה רומא בשיאה ? . 2 האימפריה הרומית הקיפה כמעט את הים התיכון כולו . אילו השלכות היו לעובדה זו על עמי האזור ועל תרבותם ? כדאי להציע לתלמידים להיעזר במפת ארצות הים התיכון בעמ' 7 או באטלס מדיני , ולפרט אילו מדינות בימינו נכללו בעבר באימפריה הרומית . ב . המושג "לחם ושעשועים" שטבע קיסר רומא - אוגוסטוס - נמצא בשימוש גם בימינו . התלמידים ישערו למה הכוונה ויבדקו את השערותיכם בעזרת המידע שבעמ' . 113 ג . לוח השנה הלועזי הנהוג בימינו נקרא ה"לוח היוליני . " התלמידים יתבקשו לקרוא את "כדאי לדעת" בעמ' 111 ולהסביר מדוע הוא נקרא כך . ד . בימינו משמשים בשפה ביטויים שמקורם בתקופה הנידונה בפרק : " הגם אתה ברוטוס " ? "לחצות את הרוביקון" ( עמ' , ( 109 "לחם ושעשועים" ( עמ' . ( 113 אפשר לברר אם יש תלמידים ששמעו על הביטויים האלה ולהפנותם למילון ניבים וביטויים כדי למצוא את פירושם . ה . פעילות אתגר : "תפקידו של הרועה הוא לגזוז את הצאן ולא לפשוט את עורו . " התלמידים ישערו למה הכוונה במשפט . כדאי להיעזר במידע שבעמ' . 113 אם מלמדים את הפרק בהרחבה , מומלץ להתמקד בנושא אחד על פי היסוד המארגן שנבחר ל"איים" ול"גשרים" בהוראת הספר ( ראו עמ' . ( 21

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר