עמוד:59

שלב ב : פעילות בקבוצות הכיתה תתחלק לקבוצות . כל קבוצה תקרא את המידע בעמ' 104-99 ותעלה על הכתב את תשובתיה לשאלה : מדוע לדעתכם שואפים שליטים ומדינות לכבוש שטחים ? כל קבוצה תכין טבלה ובה יפורטו הקשיים מול היתרונות שישנם במעבר מעיר לאימפריה . בטבלה תהיה גם התייחסות להיבטים שונים כגון : קשיים אפשריים : - גודל האימפריה כמציב בעיות בתחום השלטון והקשר בין הבירה לאזורים מרוחקים . - צבא הרפובליקה קטן מדי כדי להתמודד עם בעיות ברחבי האימפריה , כמו מרידות ואי שקט בפרובינקיות . - קשיים בניידות ברחבי האימפריה , ולפיכך הצורך בפעולות מידיות בלי להמתין לאישורי הסנט ואספת העם ברומא . - קשיים בדרכי העברת מידע והפצת חוקים במצב של ריבוי שפות , ריבוי תרבויות ועוד . יתרונות אפשריים : - רווחים כלכליים מגביית מסים , משליטה על צומתי דרכים חשובות , מיבול באזורים פוריים ומאוצרות טבע , ממעבר חופשי בין אזורים רבים , ממסחר בינלאומי ועוד . - השפעה תרבותית - הפצת התרבות הרומית ברחבי האימפריה , יכולת לנוע ברחבי האימפריה ללא הרגשת זרות בשל הפצת השפה הלטינית , בשל המנהגים והשפעות תרבותיות רומיות אחרות . - תחושת עוצמה - שייכות לצד המנצח , מעמד של יוקרה ועוצמה פוליטית . שלב ג : פעילות בקבוצות - סיכום דיון בקבוצה : הכיתה תתחלק לקבוצות וכל קבוצה תדון בסוגיה : במעבר מעיר לאימפריה - מה גובר על מה - היתרונות על הקשיים או הקשיים על היתרונות ? כל קבוצה תרכז בכתב את טיעוניה ותציג אותם לפני מליאת הכיתה . פעילות רשות : אפשר להציע לתלמידים להיעזר בספרי יעץ ובאתרי אינטרנט - ולכתוב יומן מסע מלחמה או לצייר נושאים ממסע חניבעל לאיטליה - במלחמה הפונית השנייה . ביומן יתייחסו התלמידים למרחק שעבר חניבעל במסע לפני יותר מאלפיים שנה , לקשיי המסע מבחינת אספקת מזון , לציוד ללוחמים , לכלי מלחמה , לטיפול בבעלי חיים , למקומות אכסון וחניה , לאיסוף ידיעות על המתרחש במחנה האויב ועוד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר