עמוד:58

נושא : 2 מה הם מאפייני התרבות באימפריה הרומית ? נושא זה מטופל גם בפרק ב ואפשר ללמד אותו שם כנושא מורחב . א . שיחה מקדימה : מהי תרבות ? כיצד מתפתחת תרבות ? אם הנושא טופל ביחידות קודמות , אפשר רק להזכיר אותו © עוד מידע - בעמ' 37-36 במדריך . ® אפשר להתייחס לתרבות במדינת ישראל וליחסי הגומלין בינה לבין תרבויות שונות . ב . התלמידים יתבקשו לבדוק מה הם מאפייני התרבות הרומית הקדומה ? אפשר להיעזר במידע בעמ' , 98-97 , 93-91 ובתמונות שם לגבי לבוש , מבנים , פסלים , כלי בית , משחקים ובילוי זמן . ג . עם התרחבותה של האימפריה נוצר מפגש בין תרבותה של רומא לבין העמים ששלטה עליהם . התלמידים ישערו איזו תרבות התפתחה במפגש בין תרבויות רומא ויוון ? אפשר להיעזר במידע בעמ' 104-102 בספר הלימוד . אפשר למיין לתחומים : בנייה © חשוב להדגיש את פיתוח הקשת הרומית , ® פיסול , דת , אמנות , ספרות ועוד . ד . פעילות סיכום שיחה ודיון במליאה באחת משתי ההצעות הבאות : . 1 בפעילות , 4 עמ' . 105 . 2 לחלופין , אפשר לערוך דיון בסוגיה : מה אפשר ללמוד על המושג "תרבות" מתוך הפרק ? בדיון יעלו התלמידים נקודות שונות , כמו : התרבות אינה מקשה אחת והתרבויות שלומדים עליהן צמחו מתוך אינטראקציה ומגע אינטנסיבי עם סביבתן ; כל תרבות שאלה מרכיבים שונים של תרבויות אחרות , הנמצאות בסביבתן או מתרבויות שקדמו להן ; תהליכי העיצוב התרבותי התהוו תוך סיגול , הטמעה והתאמה של מרכיבים מתרבויות שונות . תהליכי שאילה כאלה הם מרכיב מרכזי בהשתנותן של תרבויות © ראו גם פרק ב , נושא , 2 עמ' . ® 64 נושא : 3 מה היו ההישגים ומה היו הקשיים במעבר מעיר לאימפריה ? כדאי ללמד את הנושא בכמה שלבים : שלב א : עבודה עצמית א . התלמידים יבדקו כיצד הפכה רומא מעיר לאימפריה ? הם ייעזרו במפות , בתמונות ובמידע שבעמ' . 102-99 התלמידים יתבוננו במפה : 2 "רומא משתלטת על איטליה" © עמ' , ® 99 ובמפה : 3 "האימפריה הרומית במאה 2-ה לפני הספירה , " יפרטו את השטחים שעליהם שלטה רומא בכל אחת מהמפות ויענו על פעילויות 2 , 1 בעמ' . 101 עוד יתבקשו התלמידים , להדגיש אילו שטחים נוספו לשלטונה של רומא . התלמידים יעתיקו את הכותרות מעמ' 101-99 ויכתבו מה הן מלמדות על ההתפשטות של רומא באזור . © בדיון תהיה התייחסות לדרכי השתלטות שונות : מלחמות ובריתות ® . ב . התלמידים יסבירו את המושג "אימפריה . " ג . אתגר - התלמידים ישיבו : מה סייע לרומא להפוך לאימפריה ? בתשובה יש להתייחס גם להיבטים של כוח ועוצמה צבאית וגם להיבטים של סובלנות דתית , סובלנות תרבותית וחומרית מפותחת , לשגשוג המסחר וכו . ' ד . שיחה במליאת הכיתה מה היו דרכי השליטה של רומא בשטחים שנוספו אליה ? התלמידים ייעזרו במידע בעמ' , 102-101 וידגישו את ההבדל במידת עצמאותן של בנות הברית ושל הפרובינקיות . הנושא מתאים ליסוד מארגן , 1 הדן במפגש ובמיזוג בין תרבויות , והוא יתמקד במפגש בין התרבות היוונית , הרומית ותרבויות העמים שנכללו בתחומי האימפריה הרומית . הנושא מתאים ליסוד מארגן , 3 הדן בעלייתן ובירידתן של ממלכות ואימפריות , והוא יתרכז סביב עלייתה של האימפריה הרומית וסביב דרכי שלטונה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר