עמוד:57

שלב א : החברה הרומית א . התלמידים יסבירו את מאפייני החברה הרומית . אפשר להיעזר במידע : בעמ' - 92 פטריקים ופלבאים , בעמ' - 96-94 מידת שיתופם במוסדות השלטון . ב . התלמידים יתארו את חיי היום יום ברומא - אפשר להכין מצגת , כתבת טלוויזיה , כתבה עיונית , מדור בעיתון ועוד . התלמידים ייעזרו במידע בעמ' - 98-97 חיי הכלכלה והחברה של הרומאים , ובתמונות בעמ' , 93 . 104 , 102 , 98 , 97 , 95 אפשר להפנות את תשומת הלב ללבוש - טוגה - שהיה נהוג ביוון וברומא . הערה : ברומא היו גם עבדים רבים . דוגמאות לכך אפשר לראות ב"כדאי לדעת" ובתמונה בעמ' . 108 מכאן אפשר גם לשער מי בנה את המבנים הציבוריים הגדולים ברומא . שלב ב : משטר הרפובליקה א . התלמידים ימצאו במילון את פירוש המושג "שלטון" ויכתבו אותו . כדי להמחיש את המושג - כדאי לשוחח בכיתה על מוסדות שלטון במדינת ישראל כיום . ב . התלמידים ישיבו : מה הם מוסדות השלטון ברומא הרפובליקנית ? מה הן סמכויותיהם וכיצד ניהלו את רומא ? אפשר להיעזר במידע בעמ' - 96-93 פירוט של מוסדות השלטון ברפובליקה , וכן מסמך 1 בעמ' , 95 ובמסמך 2 בעמ' . 96 אפשר לארגן את המידע הנ"ל בעזרת טבלה , לדוגמה : › המוסד נוסד בתקופה הקיסרית . פעילות בקבוצות - לסיכום הטבלה א . דיון בסוגיה : כיצד בא לידי ביטוי ההרכב החברתי של תושבי רומא במוסדות השלטון ? ב . התלמידים יתבקשו לחוות את דעתם על משטר הרפובליקה של רומא , על פי הטבלה . כדאי להפנות את תשומת ליבם של התלמידים לקריטריונים להערכת המשטר , כגון : מי שותף בשלטון ? מי אינו שותף ? האם השלטון מכיר ומבטא את צורכי העם ? האם חלות הגבלות על בעלי הסמכויות ? ועוד . לחלופין , אפשר לבקש מהתלמידים לערוך השוואה ביו מוסדות השלטון ברומא הרפובליקנית לבין מוסדות השלטון באתונה הדמוקרטית , ולפרט את הדומה והשונה במוסדות השלטון בשני המשטרים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר