עמוד:56

הצעות להוראת הפרק פתגמים רבים רבים חוברו בקשר לרומא ( כל הדרכים מובילות לרומא , ברומא התנהג כרומאי . ( ... התלמידים יחפשו את הפתגמים האלה במילונים השונים ובמקורות אחרים , יכתבו אותם ויפרשו אותם . פעילות מקדימה ( לבחירה ) א . שאילת שאלות : אפשר להציע לתלמידים לקרוא את שם הפרק ולשאול שאלות שמתעוררות לגביו . התלמידים יכולים לנסות ולשער , מדוע שליטים שואפים לכבוש שטחים . ב . קריאת האגדה על ייסודה של העיר רומא בעמ' . 91 כדאי להפנות את תשומת ליבם של התלמידים לתמונה באותו עמוד ולהציע להם לכתוב את האגדה בלשונם . לאחר הכתיבה אפשר לערוך דיון ולשאול : האם לדעתכם האירועים המסופרים באגדה אכן התרחשו במציאות ? על מה מעידה האגדה ? כדאי להיעזר במידע שבעמ' : 147 "האגדה כמקור היסטורי . " © השערות : האגדה חוברה כדי להאדיר את כבודה של רומא , כדי לקשור את שורשיה למרכיבים על אנושיים , בניגוד לערים אחרות "רגילות ® " מידע על אגדות ומיתוסים אפשר למצוא באתר "עץ הדעת" של מט"ח : http : // www . cet . ac . il / gifted / skira / mitos / truth . asp ובספר מיתולוגיה מאת עדית המילטון , מסדה , . 1982 ג . הפקת מידע ממפה : 1 "איטליה" בעמ' 92 ואיתור העיר רומא במפה . התלמידים יפרטו את התנאים הגיאוגרפיים במקום שבו רומא שוכנת וישערו , כיצד עשויים להשפיע התנאים הגיאוגרפיים על התפתחות העיר ועל אורח החיים בה . ד . הפקת מידע מהתמונה בעמ' , 100 המתארת קרב בין מפקד רומי לבין אויבו חניבעל . התלמידים יתארו מה הם רואים בתמונה ויתייחסו לפרטים שונים כגון : כלי הנשק , לבוש הלוחמים , כלי התחבורה , בעלי החיים המשתתפים בקרב ( להפנות את תשומת הלב למשאות שהפילים נושאים על גבם . ( למה שימשו בעלי החיים השונים ? כדאי לדון בשאלה : על מה מרמזת העובדה , שהתמונה צוירה 1400-כ שנה לאחר האירוע ? ה . מושגים שונים המוזכרים בפרק נמצאים בשימוש גם כיום , למשל : סנט , קפיטול , קונסול , רפובליקה , גלדיאטור , קיסר , לוח יוליאני ועוד . התלמידים יתבקשו לתאר את המושגים על סמך ידע קודם שלהם , ולבדוק במילון את פירושם ואת שימושיהם כיום . בעת לימוד היחידה יוכלו התלמידים להשוות ולבדוק האם המושגים האלה משמשים היום באותה משמעות או שמשמעותם השתנתה . נושאים לדיון נושא : 1 מה הם המאפיינים של החברה והשלטון הרפובליקני ברומא ? לימוד הנושא ייעשה בכמה שלבים : שלב א : החברה הרומית - מי הם הרומאים ? כיצד התארגנה החברה ברומא ? שלב ב : משטר הרפובליקה - מה מאפיין את מוסדות השלטון ברומא הרפובליקנית ? שלב ג : משטר הקיסרות - האם יש קשר בין מבנה החברה הרומית למשטר הרפובליקני ברומא ? במה ? אם מלמדים את הפרק בהרחבה , מומלץ להתמקד בנושא אחד על פי היסוד המארגן שנבחר ל"איים" ול"גשרים" בהוראת הספר ( ראו עמ' . ( 21 כדאי לזכור ! בכל פרק יש לבחור נושא אחד בלבד וללוותו במסמכים ובפעילויות הנוגעים לו . הנושא מתאים ליסוד מארגן , 2 הדן בדגמי שלטון , והוא יתרכז במאפייני המשטרים האלה : רפובליקה , אימפריה , בת ברית , פרובינקיה . יש בו גם נגיעה ביסוד מארגן , 1 בהיבט התרבותי של חיי היום יום .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר