עמוד:50

הצעות להוראת הפרק פעילות מקדימה ( לבחירה ) א . הפקת מידע מכותרות : התלמידים יקראו את הכותרות וימיינו אותן לסוגים . מיון לדוגמה : פעולות בענייני פנים ותרבות ופעולות בנושאי מדיניות חוץ . אפשר למיין בטבלה . ב . הסקת מסקנות מהשמות של המלכים החשמונאים : התלמידים יעתיקו את השמות של המלכים החשמונאים מהפרק , וידונו במליאת הכיתה במסקנות העולות מהם . יש להניח שמהשימוש בשמות הלניסטיים - יסיקו על החדירה התרבותית ההלניסטית ליהודה באותה תקופה . ג . טיולים כמקור לימוד : ייערך בירור , מי מהתלמידים ביקר במקומות הקשורים למסופר בפרק כגון : קומראן , מוזיאון הארץ , שחזור ירושלים בימי בית שני במלון הולילנד בירושלים , היכל הספר - אתרים שמוצגים בהם שרידים מהתקופה הנלמדת , מוזיאון לארצות המקרא - שם מוצגים שרידים ארכיאולוגיים מהתקופה ההלניסטית והרומית . אפשר להציע לתלמידים להביא לכיתה תמונות של המגילות הגנוזות ושל האזור כולו . נושאים לדיון נושא : 1 מה מאפיין את יהודה בתקופת השליטים לבית חשמונאי ? התלמידים יכתבו סקירה היסטורית על התקופה מנקודת המבט של אחת מהקבוצות בעם , בכמה שלבים . אפשר לבחור בין כתבה לטלוויזיה , משדר רדיו , כתבה לעיתון וכו . ' פעילות בקבוצות שלב א : בחירת קבוצה הכיתה תתחלק לקבוצות וכל קבוצה תחליט - נקודת מבט של איזו קבוצה היא מייצגת : של הפרושים , של הצדוקים , של האיסיים , או של התושבים לא יהודים ( יוונים , סורים ועוד ) שהתגוררו ביהודה . כדאי להציע לתלמידים שייעזרו במידע שבעמ' , 83-79 ויגבשו את המאפיינים בקבוצה . אפשר להציע להם לכתוב מאמר קצר המפרט את זהות הקבוצה שבחרו © במה מאמינים חבריה , יחסם לשלטון ההלניסטי , לתרבות ההלניסטית , למנהיגות היהודית , לתרבות היהודית , לאוכלוסייה היוונית בארץ ישראל וכו . ® ' שלב ב : איסוף מידע התלמידים יאספו את המידע החשוב להכנת הכתבה מתוך האירועים שבפרק . יש להסב את תשומת ליבם של התלמידים שתהליך התבססותה והתרחבותה של המדינה החשמונאית לווה גם בהתפתחות תרבותית פנימית . א . התלמידים יפרטו את שלבי ההתבססות של המדינה החשמונאית מבחינת הגבולות , הרכב העמים והתרבויות בתוך המדינה , מוסדות השלטון , ההגנה , הכלכלה והמסחר ועוד ( מידע בעמ' , 76 מפה : 2 " התפשטותה של המדינה החשמונאית" בעמ' , 77 מסמך 8 בעמ' . ( 78 ב . עם התחזקות הממלכה החשמונאית השתנו גם מעמדם של השליטים החשמונאים ודרכי שלטונם . התלמידים יאספו בטבלה ( ראו בהמשך ) את המידע על השינויים שהתחוללו בדרכי השלטון ( תואר השליט , סמכויותיו , יחסי הגומלין בינו לבין הסנהדרין , כיבושיו ועוד . ( אם מלמדים את הפרק בהרחבה , מומלץ להתמקד בנושא אחד על פי היסוד המארגן שנבחר ל"איים" ול"גשרים" בהוראת הספר ( ראו עמ' . ( 21 כדאי לזכור ! בכל פרק יש לבחור נושא אחד בלבד וללוותו במסמכים ובפעילויות הנוגעים לו . הנושא מתאים ליסודות המארגנים , 2-ו 1 ומקיף גם את התרבות שהתפתחה ביהודה בתקופת הממלכה החשמונאית , וגם את התארגנות השלטון של יהודה תחת שלטון המלכים בבית חשמונאי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר