עמוד:47

פעילות בקבוצות בהכנת הכתבה , כל קבוצה תהיה אחראית על אחד השלבים במרד , ותציג את דבריה בליווי מפות , בליווי תמונות של שרידים ארכיאולוגיים ומטבעות ( מספר הלימוד , מספרי טיולים , תמונות מביקורים באתרים ועוד . ( כדאי להציע לתלמידים שבמהלך הכנת הכתבה יערכו ריאיון עם מגוון אנשים כמו : - תושבים שונים ביהודה : יהודים חסידים , מתייוונים , ויוונים ; - בעלי תפקידים : כוהנים , לוחמים יהודים ויוונים , סוחרים , חקלאים וכו . ' כמו כן אפשר להציע לתלמידים לאייר את הכתבה בפרטי לבוש המתאימים לרוח התקופה , לצרף תמונות מתאימות ועוד . לשם כך כדאי להיעזר בתמונות השונות שבספר . פעילות לסיכום הנושא ( לבחירה ) בפעילות זאת התלמידים נדרשים לעשות ניתוח וההערכה ולגבש עמדה לגבי המצב , ובעקבות זאת לנמק את העמדה שגיבשו . א . התלמידים יתבקשו לבחור את אירוע השיא בשלב זה של המרד , ולנמק את בחירתם . ב . התלמידים יתבקשו לדון בשאלות : האם היה אפשר להפסיק את פעולות המרד לאחר כיבוש ירושלים וטיהור בית המקדש ? מדוע יהודה לא נקט בדרך זו ? מה הוא השיג כתוצאה מכך ? נושא : 2 מרד היהודים בסלווקים - מלחמת חירות ? אפשר לראות במלחמת היהודים נגד היוונים מלחמה לחירות מדינית - לשחרור משלטון של מדינה זרה , וגם מלחמה לחירות דתית - ביטול גזרות הדת . הצעה : 1 פעילות במליאת הכיתה א . התלמידים יבדקו במילונים ובספרי יעץ ויסבירו את המושג "חירות . " ב . התלמידים ינסו להסביר מהי חירות מדינית ומהי חירות דתית . פעילות אישית או בזוגות התלמידים יקראו את המידע בעמ' , 73-66 יתארו את המרד ויציינו את שלביו העיקריים . אחר כך יבדקו את השלבים במליאת הכיתה . פעילות בקבוצות התלמידים יחוו דעתכם בסוגיה : באיזו מידה מוצדק לכנות את מרד המקבים "מלחמת חירות ? " בתשובתם , הם יתבקשו להשתמש במושגים "חירות מדינית" ו"חירות דתית . " נקודות למחשבה : מה עשה יהודה המקבי בבבית המקדש במהלך הקרבות ? מדוע ? איזו משמעות הוענקה לחג החנוכה בדורות הבאים ? לזכר מה חוגגים את החנוכה ? הנושא מתאים ליסוד מארגן , 1 הדן במפגשים בין תרבויות , והוא יתמקד במרד החשמונאים גם מן ההיבטים התרבותיים שלו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר