עמוד:46

הצעות להוראת הפרק פעילות מקדימה ( לבחירה ) א . העלאת השערות : התלמידים ישערו כיצד לדעתם הגיב העם לגזרות אנטיוכוס ( פרק א , ( מי בעם השלים עימן ומי התנגד להן . ב . הפקת מידע מכותרות : הכותרות מתארות רצף של אירועים ויוצרות מסגרת להתרחשויות . התלמידים יעתיקו את הכותרות ברצף שימחיש את התפתחות האירועים , כמו בתרשים הזה : הטלת גזרות נגד הדת ביהודה › התארגנות מרד נגד הסלווקים במודיעין › ניצחון המורדים בהנהגת יהודה המקבי דרך קריאת הכותרות ברצף , יוכלו התלמידים להסיק בבירור את תהליך החרפת היחסים בין יהודה לרומא , את התעוררות המרד ברומאים ואת ניצחון יהודה . ג . הפקת מידע ממסמך : התלמידים יקראו את מסמך 4 בעמ' , 67 ויכתבו את תוכנו בקיצור . הם יסבירו את עמדתם ויתארו את תחושותיהם לגבי מעשיהם של האם ובניה . ד . העלאת ידע קיים : כדאי לברר בסיעור מוחין או בשיחה בקבוצות , מה יודעים התלמידים לגבי מושגים הקשורים לחנוכה , כמו חנוכת המזבח , שמונה ימים , מכבים , אנטיוכוס , מתיתיהו ועוד . ה . קישור לארכיאולוגיה ולגיאוגרפיה : התלמידים יחפשו במפה באטלס של ימינו יישובים או אתרים ששמותיהם קשורים לאירועי התקופה הנלמדת ( לדוגמה : מודיעין , בית חשמונאי , אלעזר . ( נושאים לדיון נושא : 1 כיצד התנהל המרד היהודי בסלווקים וכיצד הסתיים ? א . התלמידים יתבקשו לאפיין את שלבי המרד ולתאר אותו מכמה נקודות מבט . ב . התלמידים יערכו כתבת חדשות לטלוויזיה בנושא המרד בסלווקים , בנוסח "מנהרת הזמן" - כלומר שחזור אירועי העבר מנקודת זמן בהווה . פעילות במליאת הכיתה התלמידים ידונו באירועי המרד ויחלקו אותם 5-ל שלבים חשובים : שלב : 1 המרד במודיעין , מתיתיהו עומד בראש המרד ( מידע בעמ' . ( 67-66 שלב : 2 יהודה המקבי בראש המרד , ניצחונות ראשונים ( מידע ומסמך 5 בעמ' . ( 68 שלב : 3 כיבוש ירושלים וטיהור בית המקדש ( מידע ומסמך 6 בעמ' . ( 69 שלב : 4 יהודה המקבי ממשיך את הקרבות להשגת עצמאות ליהודה ( מידע בעמ' , 71-70 ומפה : 1 " קרבות יהודה המקבי ביהודה" בעמ' . ( 71 שלב : 5 מות יהודה המקבי , יונתן שולט ביהודה ומרחיב את שטחיה ( מידע בעמ' , 73-72 ומסמך 7 בעמ' . ( 73 אם מלמדים את הפרק בהרחבה , מומלץ להתמקד בנושא אחד על פי היסוד המארגן שנבחר ל"איים" ול"גשרים" בהוראת הספר ( ראו עמ' . ( 21 כדאי לזכור ! בכל פרק יש לבחור נושא אחד בלבד וללוותו במסמכים ובפעילויות הנוגעים לו . הנושא מתאים ליסוד מארגן , 3 הדן בעלייתן ובירידתן של ממלכות ואימפריות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר