עמוד:45

פרק ב : מרד המקבים סקירת סעיפי הפרק והערות המורדים נלחמים למען ביטול גזרות הדת מטרתם הראשונה של המורדים הייתה להביא לביטולן של גזרות הדת שהטיל אנטיוכוס וסעיף זה עוסק בשלבים הראשונים של המרד ובהצלחותיו של יהודה המקבי . החומרים החזותיים בסעיף זה אינם בני התקופה ויש לומר זאת לתלמידים ואף לנסות ולהסביר מדוע . האירועים מהתקופה הנלמדת זכו להתייחסות אמנותית בעיקר בימי הביניים ובעת החדשה , ומעט - בתקופה עצמה . עמ' - 66 האיור מראה בצורה דרמתית את קריאתו של מתתיהו החשמונאי לאנשים להצטרף אליו . האיור הוא ניסיון לבטא את המשפט הידוע של מתתיהו "מי לה' אלי " . כדאי לציין שהצייר הצרפתי גוסטב דורה אייר אירועים שונים הלקוחים מהתנ"ך ומההיסטוריה של ארץ ישראל . עמ' - 67 האיור מבוסס על סיפור האם ושבעת בניה , והוא דוגמה לאיור מתוך סידור תפילה מימי הביניים . באותה תקופה נהגו להוציא לאור סידורי תפילה בלוויית איורים . הסיפור , כפי שהוא מובא בספר מקבים ב , לא מכנה את האם בשם , ורק מאוחר יותר הוצמד השם "חנה" לאם וכך עבר הסיפור במסורת מדור לדור ונקרא "חנה ושבעת בניה . " בתחתית האיור אפשר לראות את האם מצד שמאל וחמישה מבניה מוטלים על הרצפה . הדמויות באיור לבושות בבגדים אופייניים לדמויות מימי הביניים , ולאו דווקא דמויות מהעת העתיקה . עמ' - 69 החנוכיות הן מהמאה 18-ה ממקומות שונים בעולם . עיצובן של שתי החנוכיות הושפע מהאמנות שרווחה באזור שבו הן עוצבו . החנוכיות משקפות גם את החומרים שרווחו באזור הזה . יהודה נלחם למען עצמאות מדינית יהודה לא הסתפק בביטול גזרות הדת וביקש להמשיך ולהילחם למען השגת עצמאות ולהשתחרר מהשלטון הזר . בקרבות האחרונים שניהל נטשו אותו רבים מתומכיו הראשונים , משום שהם חשבו שאין צורך להמשיך ולהילחם כי המטרות שבשמן יצאו למרד כבר הושגו . משפחת החשמונאים - מנהיגת יהודה אחיו של יהודה המקבי המשיכו את דרכו והצליחו ללכד את העם תחת הנהגתם . עמ' - 74 פינת המקור ההיסטורי . המקורות ההיסטוריים הם חומרי הגלם שבאמצעותם יוצר ההיסטוריון את הסיפור ההיסטורי . חוקרי העת העתיקה נעזרים במגוון של מקורות היסטוריים , ובדרך כלל רק שילוב הידע מהמקורות השונים יוצר את התמונה , אם כי לעתים היא לא שלמה . בעזרת המסמכים שבפינת המקור ההיסטורי אפשר לדון באחד המקורות החשובים , והכמעט היחידים , על מרד המקבים . אפשר גם לדון בהבדלים שבין המקורות הכתובים לבין המקורות הלא כתובים : באילו מקורות משתמשים היסטוריונים לחקר המאה - 20-ה במקורות כתובים או במימצאים של חפירות ארכיאולוגיות ? מדוע חומרי הגלם ללימוד העת העתיקה שונים מחומרי הגלם ללימוד העת החדשה ? אפשר לדון גם בהבדלים בין מקורות ראשוניים ומקורות משניים - מה הם אותם הבדלים ? איזו בעייתיות עולה מן החלוקה הזאת ? מה הם היתרונות ומה הם החסרונות של כל אחד מסוגי המקורות האלה ? ועוד . שמות ומושגים גזרות דת , קידוש השם , חשמונאים , מתתיהו החשמונאי , מודיעין , חסידים , יהודה המקבי , חקרה , קרב אמאוס , חנוכת המזבח , יונתן , שמעון , אמנה , ספרי המקבים . כדאי ללמד רק חלק מן השמות והמושגים , על פי התאמתם ליסוד המארגן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר