עמוד:43

. 2 טיעונים אפשריים : המצדדים בהקמת הגימנסיון בירושלים . 1 מדגישים את התרומה התרבותית שבחשיפת הצעירים לתרבות ההלניסטית המפותחת . . 2 חשים תחושת שייכות לאימפריה ולתושביה , בניגוד לתחושת הניכור והזרות שהיא מנת חלקם של המתבדלים מהשפעתה . . 3 מאמינים בתרומה לרווחה הכלכלית של יהודה , כצומת חשוב שיוקמו בו תחנות בנתיבי המסחר הבין-לאומי ברחבי האימפריה . . 4 דוגלים בתרומה לרווחה הכלכלית של יהודים שיוכלו להשתלב במערך הכלכלי והמדיני של האימפריה . . 5 מאמינים שאין אפשרות לעצור את הקידמה ולכן עדיף ללכת עם המנצחים . ועוד . המתנגדים להקמת הגימנסיון בירושלים . 1 חוששים שהגימנסיון יהווה שלב ראשון בהתבוללות ובהיטמעות של יהודים בקרב התרבות ההלניסטית , שכן פריצת ה"גדר" תגרור אחריה פגיעות נוספות בדת וטשטוש הגבולות בין היהדות לאלילות . . 2 חוששים שאף על פי שקיום היהדות מותנה בשמירה קפדנית על חוקיה ומנהגיה , יתפתו הצעירים לטעום את מנעמי השלטון וינהו אחר הדת האלילית . . 3 טוענים שהצעירים יעדיפו ללמוד בגימנסיון מאשר לשקוד על יהדותם . . 4 חוששים שחדירת ההלניזם עומדת בפתחה של מדינת יהודה ויש להימנע מכל מגע עימה . זאת מפני שהיא עלולה לגרום לפילוג בעם שבעקבותיו כל קבוצה תחליט לעצמה עד כמה היא מוכנה להיות מושפעת מהתרבות ההלניסטית ולחקות את מנהגיה . ג . פעילות לסיכום שלב : 1 נציג מכל קבוצה יציג לפני מליאת הכיתה את הדמות שהקבוצה מייצגת , ויעלה את עיקרי הטיעונים והנימוקים בדרכים שונות : בכתב , בעל פה , על כרזות , באמצעות מצגות ועוד . שלב : 2 התלמידים יערכו דיון בכיתה - בעד או נגד הקמת הגימנסיון בירושלים . נושא : 2 מה הם מאפייני השלטון של המלכים ההלניסטים ביהודה ? שלב : 1 שלטון בית תלמי א . איסוף נתונים ביחידים או בזוגות בנושאים האלה : - מעמדה הפוליטי של יהודה לאחר הכיבוש התלמי ( עמ' - ( 57 מאפייני שלטונם של התלמים על יהודה מבחינה כלכלית , מבחינה ביטחונית , מבחינת היחס לאוכלוסייה ההלניסטית ועוד . - מעמדה הדתי והמדיני-פנימי של יהודה לאחר הכיבוש התלמי ( עמ' - ( 57 כיצד התנהלו החיים הפנימיים של היהודים מבחינה דתית באותה תקופה , כיצד התנהלה החקיקה , מה היו המוסדות הפנימיים ביהודה וכו . ' ב . דיון במליאת הכיתה ההשפעות הלניסטיות : - אילו סכנות נשקפו ליהדות כתוצאה מהשליטה ההלניסטית ? במה בא הדבר לידי ביטוי ? ( מידע בעמ' "ו , 59-57 כדאי לדעת" בעמ' . ( 58 - כיצד היה אפשר לדעתכם להקטין את סכנת ההתבוללות ? כדאי לזכור ! בכל פרק יש לבחור נושא אחד בלבד וללוותו במסמכים ובפעילויות הנוגעים לו . הנושא מתאים ליסוד מארגן , 2 הדן בדגמי שלטון , והוא יתמקד בדרכי השלטון של בית תלמי ובית סלווקוס ביהודה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר