עמוד:41

עמ' - 63 איור . יש להפנות את תשומת לב התלמידים שהאיור לא אויר בתקופה הנלמדת . זהו איור המתאר את כניסת צבאו של אנטיוכוס לבית המקדש ובזיזת הכלים היקרים בו . האיור אויר במאה , 15-ה כלומר 1500-כ שנה לאחר שהאירועים התרחשו , ולכן המבנים , החיילים והכלים שבאיור מתאימים לתקופה שבה אויר ולא למאה 2-ה לפני הספירה . אפשר לראות , למשל , שהחיילים מזכירים חיילים שמופיעים באיורים מימי הביניים ובית המקדש מזכיר מבצר צלבני עם צריחים וכיפות . הצעות להוראת הפרק פעילות מקדימה ( לבחירה ) א . הפקת מידע מכותרות : התלמידים יעתיקו את הכותרות וכותרות המשנה שבעמ' , 61-57 ויכתבו מה אפשר ללמוד מהן על היחסים בין היהדות והתרבות ההלניסטית . ב . בירור המושג "זהות לאומית" על פי מאפיינים המייחדים והמאחדים את בני הקבוצה . כדאי לבדוק מה הן ההגדרות המילוניות הקיימות בנושא . דיון במליאה : התלמידים יאספו מידע על סימני זהות לאומית השייכים ליהודים , הכוללים : סימני היכר משותפים כמו דת , שפה , מנהגים , חוקים , לבוש , תגים , סמלים , רצון להשתייך לקבוצה וכו . ' אחר כך ייערך דיון על הנושא במליאת הכיתה . אתגר : דיון בסוגיה - מדוע חשוב לאנשים לשמור על זהותם הלאומית ? ג . הפקת מידע ממסמך : התלמידים יקראו את מסמך 1 בעמ' 60 וינהלו שיחה בנושא : מה הן הזכויות של יהודה ומה הן חובותיו , על פי המסמך ? אתגר : במסמך 1 בעמ' 60 נאמר שאנטיוכוס השלישי מתחשב בצורכיהם הדתיים של היהודים . התלמידים ישערו מדוע התייחס לצרכים אלה . ד . הפקת מידע מתמונה : לוח האבן בעמ' . 60 התלמידים יקראו את המידע על התמונה ויחשבו : כיצד פרסמו חוקים וצווים בעבר ? למי היה מיועד הפרסום ? מי אחראי על לוחות האבן ? אפשר גם לשוחח עם התלמידים על האופן שבו מפרסמים חוקים ותקנות בימינו . נושאים לדיון נושא : 1 כיצד השפיעה התרבות ההלניסטית על היהדות ? משחק תפקידים ודיון דילמה א . הרקע לפעילות המורה יקרא במליאת הכיתה את האירוע הבא : נודע לכם שהשליט הסלווקי מתכוון להקים גימנסיון בירושלים . הידיעה מעוררת תסיסה בקרב יהודים ברחבי הארץ . בביתכם מתכנסים יהודים ממקומות שונים ומשכבות שונות ביהודה כדי לדון בסוגיה : האם להסכים או להתנגד להקמת הגימנסיון . בהמשך נזכרות חמש דמויות שהשתתפו בכינוס והביעו דעתן לגבי הסוגיה . הכיתה תתחלק לקבוצות . כל קבוצה תייצג את אחת הדמויות , תדון בסוגיה מנקודת מבטה , תקבע את עמדתה ותנמק אותה . אם מלמדים את הפרק בהרחבה , מומלץ להתמקד בנושא אחד על פי היסוד המארגן שנבחר ל"איים" ול"גשרים" בהוראת הספר ( ראו עמ' . ( 21 כדאי לזכור ! בכל פרק יש לבחור נושא אחד בלבד וללוותו במסמכים ובפעילויות הנוגעים לו . הנושא מתאים ליסוד מארגן , 1 הדן בפן התרבותי , והוא יתמקד בהשלכות של המפגש בין התרבות ההלניסטית והיהדות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר