עמוד:32

פרק ג : אלכסנדר הגדול והתרבות ההלניסטית סקירת סעיפי הפרק והערות שם הפרק מרמז על מרכזיותו של אלכסנדר הגדול בעיצובה של התרבות ההלניסטית . אישיותו של אדם מכתיבה לעתים את קצב ההתרחשויות בהיסטוריה ואת אופיין וכתוצאה מכך את מקומו בזיכרון ההיסטורי הקולקטיבי . הסעיף הראשון בפרק הוא אחת הדוגמאות הטובות לכך . מממלכה קטנה לאימפריה הכותרת מרמזת שהנושא המרכזי הוא התהליך שבמהלכו הפכה מקדוניה מממלכה קטנה לאימפריה עצומה . בסעיף זה אין דיון מיוחד במושג אימפריה , אם כי זו הפעם הראשונה שהמושג מוזכר בספר . הדיון בנושא זה נערך ביחידה העוסקת בהקמתה של האימפריה הרומית ( יחידה 3 עמ' . ( 91 האימפריה של אלכסנדר הגדול נוצרה בעקבות מסע הכיבושים שערך . המידע החזותי בעמ' 37-36 ממחיש את היקף מסעותיו של אלכסנדר ואת גודל האימפריה שבנה . עמ' - 36 מפה : 3 "האימפריה של אלכסנדר הגדול" ממחישה את גודלה של האימפריה של אלכסנדר הגדול באמצעות הצבע הצהוב הבהיר . שימו לב לממלכת מקדוניה , נקודת המוצא של אלכסנדר , המסומנת במפה בצהוב כהה . כדי להתמצא במפה ולהכיר טוב יותר את אזורי השליטה של אלכסנדר , כדאי להביא לכיתה מפת קיר מדינית של האזור ובאמצעותה להראות לתלמידים את המדינות של היום , שעל שטחן חלשה האימפריה של אלכסנדר בתקופה הנלמדת . כדאי גם להפנותם למפה שבעמ' . 7 עמ' - 37 בתמונה שלמטה מופיע פסיפס המתאר כנראה את קרב איסוס , אחד הקרבות החשובים שניהל אלכסנדר נגד הפרסים . הפסיפס לא נבנה בימי אלכסנדר אלא 400-כ שנה מאוחר יותר . עובדה זאת מלמדת על המשמעות הגדולה שהייתה לכיבושיו של אלכסנדר גם בתקופה מאוחרת הרבה יותר מתקופת שלטונו . עוד אפשר ללמוד מכך , שהמידע על הקרב עבר מדור לדור . בפסיפס , מצד שמאל , אפשר לראות את אלכסנדר הגדול רוכב על סוסו ואילו במרכז הפסיפס אפשר לראות את המלך הפרסי באופן בולט יותר . נראה שההשראה להכנת הפסיפס היה תבליט שהופיע על ארון קבורה מהמאה 4-ה לפני הספירה . הגדלה של תבליט אלכסנדר אפשר לראות בתמונה מעל הפסיפס © עמ' 37 למעלה . ® מפגש בין תרבויות - מזרח ומערב התרבות ההלניסטית שאלכסנדר החל בעיצובה מבוססת על שילוב בין התרבות היוונית ( שעל ברכיה התחנך אלכסנדר ) לתרבויות במזרח , שאותן כבש ולמד להכיר . במרכז הסעיף © עמ' ® 41-40 נעשה ניסיון להראות את ההשפעות ההדדיות של התרבויות השונות עד להתהוותה של תרבות חדשה . עמ' - 42 שני צדדים למטבע . המטבעות מדגימים את אחד התחומים שבהם הייתה השפעה של התרבות היוונית על גיבושה של התרבות ההלניסטית . המלך הסלווקי אנטיוכוס הרביעי , ששלט 200-כ שנה לאחר אלכסנדר , מטביע במטבעותיו את דמותו של האל זאוס , בדומה למטבעות של אלכסנדר עצמו . עמ' - 44 תמונות . גם בתמונות אלה ניכרת ההשפעה בתחום הדתי , אך בכיוון ההפוך . ההלניסטים המשיכו לפסל את האלה המצרית איסיס , דבר המעיד שהם המשיכו להשתתף בפולחן לכבודה . שמות ומושגים מקדוניה , פיליפוס השני , אלכסנדר הגדול , פלנקס , אימפריה , קרב איסוס , מיזוג תרבויות , התרבות ההלניסטית , אאוקלידיס , ארכימדס , " אאורקה , " סלווקוס הראשון , תלמי הראשון . כדאי ללמד רק חלק מן השמות והמושגים , על פי התאמתם ליסוד המארגן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר