עמוד:20

על הוראת סדנת ההיסטוריון מטרות סדנת ההיסטוריון נועדה לפתח אצל התלמיד כשירויות שונות : . 1 כשירויות קוגניטיביות - חשיבה ביקורתית , הבעה בכתב ובעל-פה , שאילת שאלות , עיבוד מידע ממקורות כתובים וחזותיים , ניתוח נתונים ויצירתיות . . 2 כשירויות מטה-קוגניטיביות - תכנון מהלך פעולה , פיקוח על ההבנה , רפלקציה ויכולת הערכה עצמית . . 3 כשירויות חברתיות - עבודה בצוות , הקשבה , שיתוף פעולה וסובלנות . הצעה לתכנון עבודת-חקר א . דיון במשימה המרכזית בדיון כיתתי כדאי לברר את מאפייני המשימה . לדוגמה , המשימה המרכזית בסדנת ההיסטוריון של יחידה 1 היא לעצב עטיפה לספר . לשם כך כדאי לברר לאיזה צורך משמשת העטיפה ? מה כדאי להציג בה ? וכו . ' חשוב לטפח מודעות למציאות של התקופה ההיסטורית כדי להימנע מאנכרוניזם . יש להפנות את תשומת לבם של התלמידים שהסדנה אינה מנותקת מיחידת הלימוד ולצורך הכנת העבודה חשוב להיעזר במידע שביחידה . ב . בחירת מסגרות הפעילות פעילות אישית , בזוגות או בקבוצות . ג . קביעת קריטריונים להערכת העבודה אפשר לשתף תלמידים בקביעת הקריטריונים או להציג את הקריטריונים שקבע המורה . דוגמאות לקריטריונים : הפקת מידע מן המסמכים לסוגיהם . מבנה העבודה . התאמה בין תוכני העבודה למשימה המרכזית . הבחנה בין עיקר לטפל . התאמה לתקופה ההיסטורית והימנעות מאנכרוניזם . ניסוח וסגנון . יצירתיות ומקוריות - ביטוי לקול האישי . ד . תכנון לוח זמנים למפגשים עם המורה הצגת השאלות העיקריות וראשי הפרקים ; דיון בבעיות ובקשיים שמתעוררים במהלך העבודה . הצגת טיוטה של העבודה . ( מספר הטיוטות ומשוב עליהן - תלוי במורה ובנסיבות אחרות ( . מסירת העבודה . ה . רפלקציה דין וחשבון שהתלמיד נותן לעצמו על תהליך הלמידה שבו התנסה , לדוגמה : מה היה לי קל › קשה ? מה למדתי מחבריי לקבוצה ? ממה נהניתי › לא נהניתי ? מה הייתי עושה בדרך אחרת ? מה למדתי על עצמי כלומד במהלך הכנת העבודה ? מה עוד הייתי רוצה לדעת על ? ... ועוד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר