עמוד:19

הצעות לדרכי הוראה-למידה במתכונת "גשר" בתקציר היחידה "מבט על" נכללים התהליכים והאירועים ההיסטוריים המרכזיים והמושגים העיקריים שביחידה . מטרתו העיקרית של התקציר היא ליצור רצף כרונולוגי בין היחידות הנלמדות כ"איים" והוא משמש ללימוד היחידה במתכונת "גשר . " בלימוד במתכונת "גשר" חשוב להפנות את התלמידים לפעילות המלווה את ציר הזמן המופיעה בפתח היחידה , למפות ולתמונות שביחידה . אפשר ללמוד את התקציר באמצעות הפעילויות "במבט חוזר" ( כולן או חלקן . ( הצעות לפעילויות . 1 ארגון המידע בשלבים ושיחה › דיון על התהליכים ההיסטוריים המרכזיים שהתפתחו באזור . לדוגמה : ביחידה 1 אפשר לארגן בשלבים את תהליך ההלניזציה ואת השינויים המדיניים שחלו באימפריה של אלכסנדר הגדול . כמו כן אפשר לברר כיצד השפיעו האירועים על חיי התושבים ועל התרבות שהתפתחה באזור . . 2 הבהרת מושגים חשובים ביחידה תוך הפניה למידע נוסף בפרק ולאחר מכן מיפוי המושגים ומציאת הקשרים ביניהם ( על מיפוי מושגים , ראו בעמ' 17-16 במדריך . ( . 3 בחלק מן התקצירים אפשר לזהות מבנה של הצגת בעיה וציון דרכים להתמודדות עמה . לדוגמה , ביחידה - 3 הבעיות שהתעוררו בעקבות התפשטותה של האימפריה הרומית , שינוי המשטר לקיסרות כמענה לחלק מהבעיות שהתעוררו . . 4 מיפוי גרפי - ארגון האירועים והתהליכים המרכזיים - בתרשים . . 5 שאילת שאלות על המסופר בתקציר היחידה . את התשובות לשאלות המעניינות אותם יאתרו התלמידים בתקציר , בקטע הרלבנטי בפרק . . 6 גיקסו קצר - הכיתה תתחלק לקבוצות , וכל קבוצה תלמד בהרחבה נושא אחד מתוך התקציר , תציג אותו במליאת הכיתה ובכך תתרום ללימוד היחידה כולה . הערה : חשוב להדגיש שגם בלימוד במתכונת "גשר" אין להגביל את הלימוד לרמה של איסוף פרטים בלבד , ויש לעורר שאלות ברמות חשיבה גבוהות הדורשות ניתוח , הסקת מסקנות , העלאת השערות , הערכה וכו . '

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר