עמוד:17

המבנה הכללי של מפת מושגים : במיפוי מושגים התלמיד מקשר באופן פעיל את המושגים החדשים למושגים הקיימים בעולם הידע שלו . בתהליך זה נדרש התלמיד לשקול ולארגן את הרעיונות החדשים כדי שישתלבו וייטמעו במבנה הקוגניטיבי הקיים או ישנו אותו . מיפוי המושגים מאפשר : לתלמיד למורה ארגון ידע , הבנתו והפנמתו . חשיפת הידע הקיים של התלמיד ואיתור מושגים שגויים אצלו . פיתוח חשיבה רב-כיוונית . הערכה מעצבת של מהלכי ההוראה-למידה . עזרה בהכנה לקראת כתיבת עבודה . אבחון מצב התלמיד ומעקב אחרי התקדמותו . הערכה מסכמת בסיום לימוד של נושא . מהלך הפעילות . 1 פעילות אישית : בחירת 12-10 מושגים מהחומר הנלמד ( ממאגר נתון או בבחירה עצמאית ) ומתן הסבר קצר על כל מושג . . 2 פעילות בזוגות : השוואת המושגים עם בן זוג ובחירת 12-10 מושגים ( שלב זה יתבצע רק אם המיפוי ייערך בזוגות . ( . 3 כתיבת כל מושג על פתק . . 4 סידור המושגים בסדר הירארכי - מהמושג הכוללני ביותר ועד לדוגמאות . . 5 מתיחת קווים בין המושגים שיש ביניהם קשר אנכי או אופקי וכתיבה של מילות הקישור המבטאות את יחסי הגומלין שביניהם על הקווים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר