עמוד:15

קבוצות התמחות 'ג © יקסו ® עבודה בקבוצות התמחות מאפשרת להפנות את התלמידים לעיון מעמיק רק בהיבט אחד של הנושא או המשימה , ולהשלים את המידע כולו לתמונה שלמה בסיועם של עמיתים . מהלך הפעילות שלב א : מפגש קבוצות-אם להגדרת המשימה . שלב ב : מפגש קבוצות מתמחות העוסקות כל אחת בהיבט › בתת-נושא של המשימה . שלב ג : חזרה לקבוצת-האם ( שלב א ) - הצגת המידע והשלמת המשימה , כאשר כל אחד מחברי הקבוצה מציג ומלמד בקבוצתו את ההיבט הייחודי שבו התמחה . שלב ד : במליאת הכיתה - ליבון ודיון . חשוב שבשלב זה לא תהיה חזרה על המשימה שבה עסקו הקבוצות , אלא עיסוק בנושא החתך . אפשרות אחרת : כל קבוצה מבטאת את הלמידה בדרך יצירתית כלשהי . ראו דוגמה בעמ' 73 במדריך . הצעה נוספת : קבוצות התמחות באמצעות "מבט על › " תקציר היחידה " ) מבט על ( " נועד ללימוד במתכונת "גשר , " אך אפשר להסתייע בו גם ללימוד במתכונת " אי . " מהלך הפעילות שלב א : סקירת נושאי היחידה או הפרק לפי הטקסט . שלב ב : חלוקה לקבוצות התמחות . כל קבוצה תתמחה בנושא אחד ותעמיק בו את הלמידה בסיוע המידע המתאים מגוף הפרק . שלב ג : כל קבוצה תתכנן דרך מתאימה ויצירתית ללמד או להציג במליאה את הנושא שבו התמחתה . לדוגמה : משחק , המחזה וכד . ' שלב ד : פעילות במליאת הכיתה על בסיס הפעילויות שהכינו הקבוצות . שלב ה : דיון בהיבט המרכזי של הפרק - במליאת הכיתה . משחק תפקידים ודיוני דילמה לימוד ההיסטוריה בדרך של דיבוב העבר תוך הפיכת עדויות היסטוריות לאירועים "חיים , " מסייע להבין אירועים היסטוריים . דרך זו מעמידה את התלמיד במרכז ומגבירה את מעורבותו בנלמד . שני כלים המתאימים להשגת מטרות אלה הם משחק תפקידים ודיון דילמה . משחק תפקידים בפעילות זו התלמידים מאמצים לעצמם זהויות שונות . הם בוחרים דמות כלשהי , מחקים את לבושה , את שפתה וכותבים את דבריה . משחק התפקידים מתנהל בדרך כלל כוויכוח או כשיחה ונערך בגוף ראשון . ראו דוגמה בעמ' 43-41 במדריך . * פעילות זו עשויה להתאים גם למהלך הוראת הפרק במתכונת "גשר . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר