עמוד:14

הצעות לדרכי הוראה-למידה במתכונת "אי" בסעיף זה מובאות הצעות לדרכי למידה-הוראה מגוונות . ראו הצעות אלה כמאגר שממנו תוכלו לבחור . מכיוון שאסטרטגיות הוראה עונות על צרכים שונים ומסייעות בדרכי למידה שונות , חשוב להתנסות במהלך השנה במרבית האסטרטגיות המובאות כאן . קריאת כותרות וכותרות משנה הכותרות הן מרכיב אופייני בכל טקסט והן מסייעות להבנת הטקסט ולארגונו . מאחר שתלמידים רבים נוטים לדלג על הכותרות , יש מקום לפעילויות מכוונות . הכותרות וההדגשות שבטקסט מוסרות לתלמיד תמצית של מידע והן יכולות לשמש נקודת מוצא לשאילת שאלות . הצגת שאלות באופן אישי ועצמאי לפני קריאת הפרק או הסעיף גורמת לתלמיד להיות פעיל ומעורב בלמידה . כדי לבסס התנהגות כזו , יש לבצע כמה התנסויות בתיווך המורה ובהנחייתו . מהלך הפעילות . 1 במליאת הכיתה או בקבוצות - קריאת כותרת הסעיף או הפרק ; ניסוח הכותרת כשאלה באמצעות הוספה של מילת שאלה . . 2 ריכוז השאלות שהעלו התלמידים . . 3 קריאת הסעיף › הפרק לאור השאלות וזיהוי התשובות בתוכו . ראו דוגמה בעמ' 41 במדריך . סיעור מוחין כל למידה חדשה מתבססת על ידע קודם ומשתלבת בו . כדי שהתלמיד יבנה את הידע של עצמו , חשוב לבצע מהלך מכוון של קישור בין הידע הישן לידע החדש . אסטרטגיה מתאימה למימוש מהלכים אלה היא סיעור מוחין . באמצעות סיעור המוחין התלמידים מעלים ידע ומציגים עמדות סביב נושא כלשהו בדרך אסוציאטיבית וספונטנית , ללא בקרה . מהלך הפעילות שלב א : ביחידים › בקבוצה › במליאת הכיתה - התלמידים מעלים אסוציאציות אישיות . בקבוצה › במליאת הכיתה - התלמידים אוספים ומארגנים את האסוציאציות באמצעות איתור כפילויות וניפוין , ואחר כך הם ממיינים ומארגנים את מה שנותר על-פי קטגוריות . את ההתנסויות הראשונות כדאי לעשות בתיווך המורה . שלב ב : על סמך האסוציאציות שנאספו אפשר להעלות השערות לגבי תוכני הלמידה הצפויים או להציב שאלות שיובילו למעורבות רבה יותר של התלמידים בלמידה ( כמו למשל , הפעילות על הכותרות . ( בסיום הלימוד של הפרק › היחידה חשוב לחזור לסיעור המוחין המקורי , להרחיבו באמצעות הידע והתובנות החדשים , להשמיט את המיותר והמוטעה , תוך כדי דיון בשיקולי הדעת לגבי השינויים . השימוש באסטרטגיה זו תורם להפגת מתח וחרדה מפני החדש ומקרב את התלמיד לנושא הנלמד . אסטרטגיה זו מתאימה גם לשלב של טרום כתיבה ולבחינת עמדות ודעות לגבי נושאים שונים . ראו דוגמה בעמ' 30 במדריך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר