עמוד:9

פרק ב : יהודי צפון אפריקה לנוכח האימפריאליזם הצרפתי פעילות מקדימה א . הפקת מידע מכותרות הפרק ודיון בשאלה : על פי הכותרות , באילו תחומי חיים חלו שינויים בחיי היהודים בשלטון צרפת ? ב . קריאת מפה : מפה , 2 האימפריה העות'מאנית במהלך המאה 19-ה ובראשית המאה : 20-ה התלמידים יכירו את האזורים בצפון אפריקה ואת התהליך שעברו במעבר משלטון האימפריה העות'מאנית , לשלטון צרפת . על פי המפה , דיון בשאלה : מה היו המניעים שדחפו את צרפת להשתלט על אזור צפון אפריקה ? נושא לדיון : מה היו השינויים שחלו בחייהם של היהודים בצפון אפריקה תחת שלטון צרפת ? א . במליאת הכיתה : איסוף נתונים על השינויים שחלו במדינות צפון אפריקה תחת שלטון צרפת דוגמאות : מעמד אזרחי : מתן אזרחות צרפתית לתושבי אלג'יריה ב- . 1870 תשתיות ותעבורה : חברות אירופיות קיבלו זיכיונות לפיתוח תחבורה עירונית ציבורית , לשיפור הנמלים ולהפעלת קווי רכבת . אספקת מים , גז וחשמל . עיור : בערים העתיקות נבנו אזורים חדשים בסגנון אירופי והוקמו בהן מבנים חדישים שתוכננו על ידי אדריכלים צרפתים . חינוך : הוראה בשפה הצרפתית , הכנסת תוכניות לימוד של צרפת במקצועות כמו היסטוריה וגיאוגרפיה , הקניית השכלה כללית , חיקוי סגנון החיים האירופי באופנת לבוש ובילוי . ב . בקבוצות : מיפוי התחומים בהם חלו שינויים בחיי היהודים והדגמת השינויים . באלג'יריה : האוטונומיה הקהילתית : צמצום סמכויות בתי הדין של הקהילה ; מינוי ראש הקהילה על ידי השלטון לשנה בלבד , וב- 1836 ביטול תפקידו ; הקמת קונסיסטוריות ב- 1845 והכפפתן לקונסיסטוריה המרכזית של יהודי צרפת ב- . 1867 מעמד אזרחי : פקודת כרמייה , 1870 – ומשמעותה ; התגברות גילויי האנטישמיות . בתוניסיה : מעמד אזרחי : הענקת אזרחות הדרגתית ומוגבלת במרוקו : לא הוענקה אזרחות צרפתית . תהליכים גנריים בקרב היהודים צפון אפריקה בשלטון צרפת : תהליכי עיור השתלבות בכלכלה המודרנית והבין-יבשתית מעבר למקצועות חופשיים חינוך מודרני – כי"ח . תהליך חילון בקרב הצעירים ואימוץ תרבות וסגנון חיים צרפתיים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר