עמוד:7

פרק א : האימפריאליזם המערבי באפריקה ובמזרח אסיה פעילות מקדימה א . בירור מושג : הבנת המושג אימפריאליזם - בתרגום המילולי שלו ובמשמעויות המוכרות לתלמידים מידע קודם . ב . הפקת מידע מכותרות הפרק , ודיון בשאלה : איזו תמונה מצטיירת מן הכותרות אודות האימפריאליזם מנקודת מבט אירופית ומנקודת מבטם של העמים הכבושים ? ג . קריאת מפה : מפה , 1 האימפריאליזם האירופי בשטחי אסיה ואפריקה . הכרת האזורים באפריקה ובמזרח אסיה עליהן השתלטו המדינות המערביות , וזיהוי המדינות שהשתתפו במרוץ האימפריאליסטי . ד . דיון בשיר : שירו של ר ' קיפלינג " משא האדם הלבן : " הבנת הרעיונות העולים מן השיר לגבי הדרך שבה תופס האדם הלבן את תרבותו ואת תרבותם של העמים המקומיים , ודיון על ייעודו של האדם הלבן לפי קיפלינג . מומלץ להתייחס לדמותו של הכותב , ליצירתו ולדעותיו , ולדון בשאלת השיר כמקור היסטורי . נושא לדיון : מה היו הגורמים לאימפריאליזם ומה הייתה השפעתו על עמי אסיה ואפריקה ועל המדינות האירופיות ועמיהן ? א . במליאת הכיתה : הצגת הגורמים לאימפריאליזם . מיון הגורמים להיבטים ( תחומי חיים ) והצגתו בטבלה . אפשר לרכז את המידע בטבלה . ב . פעילות בקבוצות : בחינת ההשפעות של האימפריאליזם על מדינות אירופה ועל אפריקה ומזרח אסיה . הצעה א : - הכיתה תתחלק 2-ל קבוצות - מחצית אחת תדון בהשפעות האימפריאליזם על אירופה , והמחצית האחרת תדון בהשפעותיו על עמי מזרח אסיה . - כל קבוצה תעבד את המידע בעזרת מיפוי . - כל קבוצה תציג את המיפוי שהכינה במליאת הכיתה בליווי הסברים . - לסיכום ייערך דיון בין נציגי הקבוצות על האימפריאליזם , הישגיו ומחיריו מנקודת מבט אירופית ומקומית . הצעה ב : בחינת האימפריאליזם מנקודות ראות שונות על ידי דמויות שונות : - הכיתה תתחלק 2-ל קבוצות - מחצית אחת תייצג את האירופים , והמחצית האחרת תייצג את אוכלוסיית הילידים . - כל קבוצה תבחר דמות שתייצג את עמדתה כלפי האימפריאליזם . לדוגמה : סוחר אירופי , גיאוגרף חוקר , פקיד ממשלתי אירופי , איש כנסייה , בעל מכרות זהב , יליד המשרת בבית משפחה אירופית , יליד פועל מכרות , פקיד מקומי שלמד בבית ספר במתכונת אירופית , ראש שבט , פועל בבית חרושת אירופי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר