עמוד:138

פרק לז כאן נפתחת סדרת סיפורי יוסף , והיא תימשך לאורך פרקים רבים . בפרק זה נזרעים זרעים של מוטיבים ספרותיים ורעיוניים – בגד , אוכל , עלייה וירידה – השזורים לאורך סיפורי יוסף . הצעתנו למורה לראות בסיפורים אלו חטיבה אחת ולהכיר את מהלך הסיפור לעומק טרום ההוראה כדי להגיע לתכנון טוב של מהלך ההוראה . כהכנה להוראת סיפורי יוסף מומלץ לקרוא את המאמר שבקישור . . 1 פרק לז הוא פרק ארוך אך זורם . מומלץ לקרוא את כולו ברצף . אפשר לקרוא בכיתה או להיעזר במספר הסיפורים . הקניית מילים טרום קריאה : דיבתם , אלומות , ויגער , ויתנכלו , אל תשפכו דם-לשפוך דם , וימאן . במקראה הבאנו הרחבות בנושאים מתוך הפרק : בן זקונים , חלומות , כתונת פסים , מוטיב הבגד . המבנה המוצע להוראת היחידה : א . קריאה של כל הפרק ברצף . ב . עיסוק בנושאים : אהבה ושנאה במשפחה . מיקוד בכתונת הפסים כביטוי לאהבת יעקב את יוסף – ויחסם של האחים אל יוסף . חלומות יוסף והשפעתם על מערכת היחסים במשפחה . האחים מתכננים להרוג את יוסף . הפרק קשה . הוא טעון , ולא קל להתמודד אתו מבחינה רגשית . הפרק מעלה נושאים רבים , כמו – קנאה , שנאה , ייחודיות ( אופיו המיוחד של יוסף בהשוואה לאחיו ) ויחסי הורים-ילדים . מבחינה ספרותית , כדאי כאמור לתת את הדעת על המוטיבים המתחילים בפרק זה ונשזרים בהמשך לאורך סיפורי יוסף . סימנו בפעילות את המספרים 3 , 1 כעוגן לתלמידים ברצף הסיפור הארוך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר