עמוד:32

. 5 כדאי להתעכב על הפרת הצו האלוהי : א . ברמת הבנת רצף העלילה , קרה כאן משהו חשוב . ב . ברמת ההתייחסות של הילדים לנושא , מומלץ לברר מה עמדתם כלפי עברה על החוק . מומלץ להתמקד בפס' יא-יג , ולפני המעבר לכתיבה לדון באשמה ולברר אותה בשיחה . עוד כדאי להדגיש , בקשר לעולמם של הילדים , כי כל אחת מהדמויות אחראית לדבר אחר , כלומר – לכל אשמה יש רק אחראי אחד . אפשר לשאול את התלמידים גם במה שונה האחריות של האדם מהאחריות של הנחש ומהאחריות של האישה . שימו לב שהאדם קיבל את הצו האלוהי במישרין . לאחר שראינו במה כל אחד אשם , כדאי להעלות את השאלה , אם השותפים במעשה מקבלים על עצמם אחריות לחלקם . בפס' יב נראה כי האיש מגלגל את האחריות אל האישה , ובפסוק הבא היא מגלגלת את האחריות אל הנחש . קקטוס וגמלי מייצגים שלבים שונים בהתפתחות , שבהם משתנים המניעים לשמירה על החוק : בגיל צעיר – היעדר האפשרות לעשות משהו מחוץ לחוק , בהמשך – הפחד מאוטוריטה , אחר כך – הפחד מעונש , ובהמשך – הבחירה המושכלת אם לעבור על החוק ולקבל על עצמך את העונש . שלב אחרון זה משולב ביכולת לקיים הערכה ערכית של האיסור . ברוח זו אפשר לשפוט את המעשה , לא רק כחטא , אלא גם כאומץ לבחור בחירה שונה ממה שקבע אלוהים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר