עמוד:6

. 2 חוברת העבודה חוברת העבודה נכתבה בהתאם לתכנית הלימודים המעודכנת לשנת תשע"ד , לפי תכנון הלימודים המוצע בה : סיפורי הראשית 30-כ ) שיעורים : 15-כ בכיתה א וכ15- בכיתה ב , ( סיפורי האבות 50-כ ) שיעורים ) וסיפורי יוסף 25-כ ) שיעורים . ( מבנה היחידות בחוברת העבודה א . פתיח קצר ובו שאלה שנועדה ליצור מוטיבציה אצל התלמיד ולדרוך את השיעור . ב . קריאת הפרק או הפסוקים – המורה והתלמידים מופנים לספר בראשית המודפס או לקריינות ( לא תמיד צריך לקרוא את כל הפרק , ועל כך בהמשך . ( ג . " מבינים את הסיפור" – שאלות על הפרק ברמת הבנת הנקרא . הסגנון משתנה מפרק לפרק ( השלמת משפטים , סידור משפטים , נכון או לא נכון , ( אבל העיקרון זהה : יצירת תשתית ראשונה ובסיסית להבנת העלילה . ד . עיון מעמיק בנושא מתוך הפרק – דיון בנושא ערכי העולה מן הטקסט , שעל פי רוב יטופל באמצעות " הזמנה לשיחה" ( בנושאים דוגמת קבלת אחריות , מערכות יחסים , לבד או ביחד , סליחה . ( החוברת מציעה גם הזמנה ליצירה , לכתיבה או להמחזה . ה . סיכום – לאחר הקריאה והלימוד – איסוף הנושא המרכזי שעסקנו בו . ו . " משפטים לדרך" – השפה העברית משופעת בניבים ובביטויים שמקורם בטקסט המקראי . בסוף כל פרק בחוברת העבודה מופיע חלק מפסוק , שנעשה מטבע לשון , ניב מוכר או ביטוי שיש סיכוי שהילדים מכירים או שיכירו בעתיד . גם אם תלמידי כיתה ב אינם משתמשים באופן פעיל בצירופים דוגמת " השומר אחי אנוכי" או " כימים אחדים , " ברצוננו להראות שמקורם של רבים מהניבים בעברית נמצא כאן , ואולי גם להקנות ביטוי או שניים לשימוש של ממש . מה אפשר לעשות עם המשפטים לדרך ? לעודד את התלמידים ללמוד אותם בעל פה ; לכתוב אותם בכתב בלון ולהציע לתלמידים לצבוע אותם או לעצב אותם בדרך יצירתית אחרת פרי דמיונם – וכך להפוך את ה"פסוק לדרך" ל"רכושו הפרטי" של התלמיד . אפשר להכין בכיתה תערוכה של משפטים לדרך , שהילדים יעצבו ויצבעו . אפשר לקיים חידון על קבוצה של משפטים לדרך : מה משמעותם ? לאיזה סיפור הם שייכים ? אפשר גם לנסות להשתמש בביטויים שנלמדו בסיטואציות מחיי הילדים , לדוגמה : כולנו רוצים שיהיו לנו חברים כי לא טוב היות האדם לבדו , או – אנשים אחים אנחנו ולכן בואו נשלים ונחזור להיות חברים . אם יש לכם הצעות נוספות – שתפו אותנו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר