עמוד:115

דגש פדגוגי שימוש במקור חזותי – בפרק משובצים שערים של ספרים ומסמכים מקוריים . מומלץ לכוון את התלמידים להתייחס במקורות אלה גם לתוכן המסמך וגם להיבטים אחרים : שפת הכתיבה , כותרות , צבע הדף ועיצובו , שימוש בסמלים , חתימות ועוד . כדאי להבהיר לתלמידים שכל פרט נבחר באופן מודע , ולברר אתם כיצד פרטים אלה מסייעים להעביר את המסר של החיבור . עזרה לתלמידים מתקשים הנושא "הזרמים בציונות" עלול להקשות על תלמידים חלשים , ולכן מומלץ לנסות ללמד אותם בצורה חווייתית . אפשר למשל בסיום הלימוד לתלות בכיתה שלטים ובהם שמותיהם של הזרמים , ולבקש מהתלמידים לעמוד ליד השלט של הזרם ( או הזרמים ) המתאים להיגד שיגיד המורה . בכל פעם תלמיד אחר ינמק את בחירתו . היגדים לדוגמה : א . זרם זה הוקם ראשון ברצף הכרונולוגי . [ מעשי ] ב . זרם זה התפתח במערב אירופה . [ מדיני ] ג . זרם זה התפתח במזרח אירופה . [ מעשי , רוחני , דתי , סוציאליסטי ] ד . זרם זה זיהה את הבעיה של היהודים בקיום אנטישמיות [ מעשי , מדיני , סוציאליסטי ] ה . זרם זה הציע פתרון שתלוי באחרים בלבד . [ מדיני ] ו . זרם זה הציע פתרון שתלוי ביהודים בלבד . [ מעשי , רוחני , דתי , סוציאליסטי ] ז . זרם זה נוצר בעקבות הדיונים בנושאי חינוך ותרבות . [ דתי ] ח . זרם זה האמין שהבעיה של היהודים קשורה בהתבוללותם בסביבתם . [ רוחני ] ט . זרם זה קרא להקים חברה שוויונית בארץ ישראל . [ סוציאליסטי ] י . זרם זה הוביל לקיומן של העליות הראשונות . [ מעשי ] אתגר לתלמידים מתעניינים בפרק מוזכרים שמות רבים של מנהיגים ציונים שהתלמידים נתקלים בשמותיהם בהקשרים שונים . זוהי הזדמנות להרחיב את ידיעותיהם של התלמידים , ואף להכיר להם את דרכי ההנצחה של אישים בחברה בישראל . א . כל תלמיד יבחר בדמות ציונית אחת שהוזכרה בפרק , ויבצע עליה תחקיר בסיסי ( קורות חיים , תפיסת עולם , תרומתה לגיבוש הרעיון הציוני ולהקמת מדינה יהודית בארץ ישראל . ( ב . התלמידים יציגו לפני הכיתה תוצר ממוקד המתאר את תרומתה של הדמות ( כרזה , "תעודת זהות" ועוד . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר