עמוד:103

פעילות לסיכום הפרק משחק "זה הסוד שלי" – המשחק נועד לחזור על נושאי הפרק ולהבחין בדקויות בין פרטים שהוזכרו בו . בכל פעם תלמיד אחד יתנדב לקבל זהות של אדם או תנועה . הכיתה צריכה לברר מיהו באמצעות שאילת שאלות שתשובותיהן הן "כן" או "לא . " אפשר לחלק זהויות של אישים המוזכרים בפרק ( למשל : ישראל זנגוויל ) או של תנועות ( לדוגמה : איש כי . ( ח" אפשרות אחרת היא להפנות את התלמידים למצגת : הלאומיות היהודית דגש פדגוגי הקניית מושג – במרכז הדיון בפרק עומד המושג סולידריות שעשוי להיות רלוונטי לתלמידים . חשוב להתחיל בהבהרת המשמעות המילולית של המונח , ולאחר מכן לוודא שמשמעותו הובנה באמצעות דוגמה ממציאות הקרובה לתלמידים . לאחר מכן אפשר ליישם את המונח בהקשר היסטורי . חשוב להקפיד שהתלמידים ישתמשו במונח באופן פעיל . עזרה לתלמידים מתקשים מיפוי טקסט – הפרק עוסק בפרטים רבים ובנושאים העשויים להיות זרים לתלמידים ולעורר רתיעה . מומלץ לכוון את התלמידים להיכרות ראשונית עם הנושא ולהבנתו באמצעות קריאת הכותרות , מונחים מודגשים והתבוננות במקורות החזותיים ( למשל הקריקטורה המתארת את הגישה הטריטוריאליסטית , עמ' . ( 306 אתגר לתלמידים מתעניינים עם מנהיגי התנועות שהוזכרו בפרק נמנה אחד ההיסטוריונים היהודים הבולטים במאה , 20-ה שמעון דובנוב ( ראו עמ' . ( 307 דובנוב הוא דוגמה לשילוב בין מחקר היסטורי לעיסוק אידאולוגי . הוא ביסס את תפיסת עולמו על ההיסטוריה , ותפיסת עולמו והתנסותו השפיעו על המחקר שלו . לדברי דובנוב , לא זאת בלבד שהקיום של עם ישראל בגולה לא הזיק לו , הוא-הוא הסגולה של העם . דובנוב עשה אידאליזציה לגלות בכך שטען שהניתוק מן האדמה אפשר ליהודים לפתח את תחומי הרוח והתרבות . הוא זיהה את ראשית העת החדשה במהפכה הצרפתית ובבשורת האמנציפציה שאפשרה ליהודים להשתלב בסביבתם . אף על פי כן , דובנוב הסתייג מן היהודים שבחרו להשתלב השתלבות מלאה בחברה הסובבת ולוותר על היהדות ועל תרבותה :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר