עמוד:101

נושאים מרכזיים לדיון א . מה היו הגורמים להתפתחות הלאומיות היהודית במאה ? 19-ה אף שלכאורה הלאומיות היהודית נשענת על זיקה דתית והיסטורית בין בני-ישראל , צמיחת הלאומיות היהודית הייתה מעיקרה תופעה חדשה . תופעה זו התפתחה מצירוף של גורמים שנוצרו במציאות המודרנית : הלאומיות האירופית ; כישלון האמנציפציה ; האנטישמיות המודרנית ; ההשכלה היהודית . לצורך דיון זה אפשר להוסיף את הקשר המסורתי לארץ ישראל . בתחילה ילמדו התלמידים כל גורם בנפרד , ואחר כך ימיינו אותם על פי כמה קריטריונים : גורמים פנימיים ( גורמים בחברה היהודית ) וגורמים חיצוניים ( גורמים הקשורים בסביבה הלא יהודית . ( גורמים המעודדים את הרעיון הלאומי היהודי וגורמים המעכבים אותו . גורמים הנסמכים על רעיונות רציונליים וגורמים הנסמכים על יסודות אמוציונליים . גורמים המבוססים על המסורת ( היהודית והאירופית ) וגורמים המבוססים על המודרנה . מומלץ לתרגל עם התלמידים חלוקה אחת ( למשל החלוקה לכוחות פנימיים וחיצוניים שעל פיה ערוכים סעיפי-המשנה בספר , ( ואז לבקש מהם לחלק בעצמם . בכיתות חלשות אפשר להציע את הקריטריונים , ובכיתות חזקות מומלץ לתת לתלמידים לנקוט שיקול דעת בבחירת הקריטריונים . העריכו מה משקלה של האנטישמיות המודרנית בהשוואה לגורמים אחרים של התעוררות הלאומיות היהודית המתוארים בפרק ? ב . מהי סולידריות ? יש ללמד את התלמידים את המונח "סולידריות . " הגדרה מילונית ( אברהם אבן-שושן , מילון אבן-שושן-מחודש ומעודכן לשנות האלפיים : ( "הדדיות , יחס של הזדהות והסכמה מלאה לעמדתו של אחר , שותפות לסבל או לשמחה של הזולת . " . 1 כלפי מי אתם מרגישים סולידריות ? מדוע ? . 2 כיצד אתם מבטאים סולידריות ? באילו מעשים או אמירות אפשר להביע סולידריות ? . 3 מדוע לדעתכם אנשים חשים סולידריות כלפי אחרים ? האם רק בשל דאגה לאחר או גם בשל אינטרסים אישיים ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר