עמוד:96

. 4 באילו תחומים בחרו אנשי הרפורמה לערוך שינויים ? מדוע ? . 5 מהם יתרונותיהם של השינויים האלה ומהם חסרונותיהם ? מהם היתרונות של ההימנעות מהם ומהם חסרונותיהם ? ב . באילו דרכים הגיבו החת"ם סופר ושמשון רפאל הירש ? התלמידים יעמדו על הייחודיות של כל תגובה ואחר כך ישוו ביניהן . שתי התגובות שוללות את דרכה של הרפורמה , אבל החת"ם סופר התנגד לכל חידוש גם אם הוא מותר מבחינה הלכתית , ואילו הרש"ר הירש אפשר להכניס שינויים לבית הכנסת אם אינם סותרים את ההלכה . אפשר לבקש מהתלמידים לזהות את המגמות האלה בחייהם הדתיים . . 1 כיצד הגיב החת"ם סופר לתנועת הרפורמה ? מדוע ? . 2 איזה עיקרון טבע החת"ם סופר ? הדגימו . . 3 כיצד הגיב הרש"ר הירש ? מדוע ? . 4 אילו יתרונות וחסרונות טמונים בכל תגובה ? . 5 הדגימו מחיינו היום את שתי המגמות האלה . ג . אילו שינויים רעיוניים וחברתיים יצרה החסידות ? בנושא זה כדאי למקד את הדיון בחידושים שהציעה החסידות בדרך להגיע לדבקות , במונח " הצדיק" ובעדה החסידית כהנהגה וכמסגרת חלופית לרב ולקהילה . . 1 עם אילו קשיים התמודדו יהודי מזרח אירופה במאה ? 18-ה . 2 איזה מענה העניקה החסידות לכל קושי ? כיצד ? . 3 מהי "דבקות ? " מהו החידוש הטמון בדרך שהציע הבעש"ט להגיע אליה ? . 4 מהו המודל של "הצדיק" ו"העדה החסידית ? " כיצד הוא משמש חלופה למודל שהיה מקובל בקהילה המסורתית ? . 5 האם החסידות ויתרה על שמירת המצוות כדי לפתור את הקשיים שהתעוררו ? . 6 מי יכול לראות בחסידות איום ? מדוע ? ד . אילו שינויים רעיוניים וחברתיים יצרה ההתנגדות לחסידות ? בנושא זה כדאי למקד את הדיון בחידושים שיצרה ההתנגדות בשיטות הלימוד , בצורת הישיבה ובזיקתה לקהילה ובמקומו של לימוד התורה בסולם הערכים . השינויים הם גם תוצאה של ההתמודדות עם החסידות וגם של הפנמת ערכים מודרניים בעולם התורני . . 1 מדוע החסידות עוררה כנגדה התנגדות ? . 2 מי הוביל את ההתנגדות לחסידות ? מה היו מניעיו ? . 3 אילו חידושים התרחשו בחברה המתנגדית ? כיצד כל חידוש עונה גם על הקשיים הקיומיים וגם על הצלחתה של החסידות ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר