עמוד:89

. 1 במה דומה העיסוק המוקדם של רבנים במדעים לתנועת ההשכלה היהודית ? . 2 מה מייחד את המשכילים היהודים במאה 18-ה מקודמיהם ? . 3 אילו תנאים תרבותיים וחברתיים אפשרו ליהודים המשכילים להיחשף לרעיונותיה של הנאורות באירופה ? . 4 מדוע אפשרה החברה הסובבת ליהודים להעמיק את הקשרים עמה ? ב . כיצד פעלו המשכילים בחברת היהודים ? בפרק מתוארים כמה מפעלים של המשכילים היהודים – הוצאת הביאור של מנדלסון ופרסום כתבי עת . פעולות אלו שיקפו רעיונות שהם הפנימו מן הסביבה הנוצרית ותרגמו לעשייה בתחומי התרבות היהודית . . 1 אילו מפעלי תרבות הובילו היהודים המשכילים ? . 2 כיצד כל מפעל מבטא את רעיונות ההשכלה של היהודים ? ג . מה היו היחסים בין המשכילים להנהגה הרבנית ? מנדלסון ביקר את הסמכות הרבנית , והרבנים ביקרו את המגמות שהוא הוביל אליהן . . 1 באילו נושאים נחלקו הצדדים ? . 2 כיצד אפשר להסביר את עמדתו של כל צד ואת טיעוניו ? . 3 האם לדעתכם היה אפשר לקיים בין הצדדים דיאלוג המוביל לפשרה ? נמקו . ד . כיצד התקבלו המשכילים היהודים בחברה הסובבת ? הפרק מדגיש את הפער בין תפיסות הנאורות לקושי להגשים את ערכי הסובלנות . על אף הכבוד הרב שרכשה החברה הסובבת למנדלסון , היא עדיין ראתה בו "יהודי נסבל . " עוד – הוא לא הצליח לשנות את מעמדם של שאר היהודים . חשוב שהתלמידים יבינו שתנועת ההשכלה אינה תוצר של אמנציפציה , אלא היא קדמה לה . . 1 כיצד התייחסה החברה הסובבת ליהודים היחידים שבאו אתה במגע ואף נחשפו לרעיונותיה ? . 2 כיצד אפשר להסביר את הפער שנוצר בין ההגות של הנאורות לדרכי התנהלותה של בניהחברה , בהם יחידים שראו בעצמם נאורים ? . 3 מדוע לדעתכם לא בחרו מנדלסון ועמיתיו להתנצר וכך לסלול לעצמם דרך ללבה של חברת הנוצרים ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר