עמוד:52

אתגר לתלמידים מתעניינים הפרק הנלמד עוסק בעיקר בתאוריות שאפשר ליישם ולבדוק את מידת התאמתן למציאות . אפשר להנחות את התלמידים לנתח באמצעות מקורות מידע חיצוניים את קורותיה של כל מדינה ( רצוי באירופה במאה , 19-ה אולם אפשר להרחיב את הבחירה לאזורים אחרים ולתקופות מאוחרות יותר . ( א . מה שם המדינה ? ב . איזה יסוד מאחד את בני-המדינה ללאום אחד ? ג . מתי החלה במדינה זו התעוררות לאומית ? ד . אילו דמויות מרכזיות הובילו את בני-הלאום למאבק לאומי ? ה . אילו מכשולים עמדו בדרכם של בני-הלאום להשגת מטרתם ? ו . מה היו השלבים המרכזיים במימוש הלאומיות ובהשגת העצמאות ? ז . מתי קיבלה המדינה עצמאות ? ח . מהו ההרכב האתני במדינה ? האם יש במדינה בני-לאומים אחרים ( מדינה רב-לאומית ?( אם כן , אילו ? ט . האם זו לאומיות ליברלית-אזרחית או לאומיות אתנית-היסטורית ? נמקו . י . לפי דעתכם , איזו תאוריה – זו של סמית או זו של אנדרסון – מתארת טוב יותר את התפתחות הלאומיות במדינה ? נמקו . יא . עם אילו בעיות מתמודדת המדינה כיום ? באיזו מידה בעיות אלו קשורות ללאומיות ? פעילות לסיכום הפרק התנועות האידאולוגיות המודרניות אפשרות א התלמידים יכינו טבלה וירכזו בה את הפרטים של שתי האידאולוגיות שנלמדו : שמותיהן , משמעותן המילולית , דמויות מרכזיות שקידמו אותן , מרכיבי התפיסות , אילו עולמות תומכיהן רוצים לכונן , כיצד יש לפעול לשם כך , כיצד משפיעות האידאולוגיות על המציאות המודרנית . א . במה דומות האידאולוגיות זו לזו ? במה הן נבדלות ? ב . האם האידאולוגיות החדשות סותרות זו את זו ? ג . לאיזו אידאולוגיה הייתה לדעתכם ההשפעה הרבה ביותר על המאה ? 19-ה ד . אילו ביטויים יש לאידאולוגיות אלה כיום ? כיצד הן משפיעות על חייהם של התלמידים ? מדוע השפעתן נמשכת או הופסקה ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר