עמוד:51

תוכלו לדון עם תלמידיכם באחת מהשאלות הבאות : . 1 על אילו עובדות נשען כל היסטוריון ? אילו תופעות היסטוריות הוא בחר להדגיש ? מדוע ? . 2 איזו תכונה של הלאומיות בחר כל היסטוריון להדגיש בתאוריה שלו ? . 3 איזה דגם של הלאומיות ( אזרחית-ליברלית או אתנית-היסטורית ) מתאים יותר לכל תאוריה ? מדוע ? . 4 איזו מבין התיאוריות נראית יותר בעיניכם ? מדוע ? . 5 עד כמה כל אחת מהתאוריות מתייחסת להיבטי המודרנה שלמדנו עד כה ? מאילו היבטים כל אחת מהן מתעלמת ? . 6 כיצד הכריכות של הספרים במהדורות העבריות משקפות את ההבדל בין התאוריות ? פעילות לסיכום הנושא לאומיות צפייה בקטע נבחר מהסדרה "הלב" ( יפן . ( 1976 חשוב להציג לתלמידים את ההקשר שהספר נכתב בו . הסדרה מבוססת על הספר " סיפורי הלב" לדה אמיצ'יס , שראה אור בשנת 1888 כחלק ממהלך של טיפוח לאומיות איטלקית . סיפורו של מרקו רוסי הוא רק אחד מהפרקים המתארים את קורותיהם של ילדים איטלקים שאת סיפוריהם מספר המורה לתלמידיו כדי לחנכם להיות אזרחים איטלקים נאמנים . דרך אחרת לסיכום היא באמצעות מצגת : הלאומיות ומרכיביה דגש פדגוגי עבודה עם מפה – חשוב להראות לתלמידים מה היו ההשלכות המדיניות של התעוררות הלאומיות . מומלץ להשוות בין המפה של אירופה לאחר קונגרס וינה ( עמ' ( 96 למפה של אירופה בשנת 1871 ( עמ' . ( 100 עזרה לתלמידים מתקשים פרק זה מתאפיין במידה רבה של תאורטיות , והדבר עלול לעורר קושי עבור תלמידים מתקשים . מומלץ להפנות את התלמידים המתקשים למקורות חזותיים כדי להקל עליהם להבין את הרעיונות המופשטים . מומלץ להיעזר למשל בכריכות של המהדורות העבריות של ספריהם של סמית ושל אנדרסון לשם הדיון בתאוריות שכתבו – התייחסו לשם שנבחר לכל ספר ולתמונה המעטרת אותו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר